اهم اخبار

لابی‌ کارخانه‌های آرد عامل گرانی سبوس شد/نباید بهانه برای افزایش نرخ لبنیات ایجاد کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور با بیان اینکه لابی‌ کارخانه‌های آرد عامل گرانی سبوس گندم شده است، گفت: نباید کاری کنیم که بهانه‌ برای افزایش دوباره قیمت لبنیات فراهم شود.

 

 

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران قیمت جدید سبوس گندم را امروز ابلاغ کرد. بر این اساس متوسط قیمت سبوس نسبت به قبل تقریبا دو برابر شده و این نگرانی را ایجاد کرده که نرخ جدید، قیمت‌تمام‌شده شیرخام را افزایش دهد و دور تسلسل افزایش قیمت لبنیات در بازار دوباره راه بیفتد.

سبوس گندم یکی از مکمل‌های پرمصرف غذایی‌ست که در حال حاضر مصرف زیادی در دام‌داری‌ها به عنوان خوراک دام دارد.

۲۶ خرداد ستاد تنظیم بازار نرخ‌های جدید لبنیات و شیرخام را با ۲۰ درصد افزایش اعلام کرد و بلافاصله انتقاداتی مبنی بر اینکه افزایش قیمت لبنیات با میزان دریافتی اندک قشر متوسط جامعه هیچ هم‌خوانی ندارد مطرح شد. کارشناسان معترض شدند بالا رفتن قیمت لبنیات سرانه مصرف این محصول ضروری را در سبد خانوار به شدت کاهش می‌دهد.

سرانه مصرف شیر در کشور نصف میانگین جهانی و حدود یک‌پنجم کشورهای اروپایی و آمریکایی است. مردم ایران در سال حدود ۸۰ کیلوگرم شیر و محصولات لبنی مصرف می‌کنند در حالی که میانگین جهانی ۱۶۰ لیتر و در بین جوامع اروپایی و آمریکایی ۵۰۰ الی ۶۰۰ لیتر است،‌ لبنیات تنها غذا نیست بلکه یک محصول بسیار مهم ضروری و حتی دارویی برای انسان است که کاهش مصرف آن خسارت‌های پنهانی را به سلامتی وجامعه تحمیل می‌کند.

امروز کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران اعلام کرد:« از ابتدای تیرماه هر کیلوگرم سبوس گندم به قیمت ۱۲۵۰ تومان در سامانه عرضه و توزیع عرضه خواهد شد.» در حالی که قیمت سبوس یارانه‌ای پیش از آن ۶۶۵ تومان و نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان بوده است.

حسین نعمتی رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: «قیمت سبوس پیش از این کیلویی ۵۲۰ تومان بود و در شب عید به ۸۴۰ تومان افزایش دادند که پس از دو ماه این رقم به ۱۲۵۰ تومان رسیده است و این نرخ‌ها قیمت تمام‌شده تولید قیمت شیر دامداران را افزایش می‌دهد.»

افزایش نرخ جدید سبوس گندم در حالی صورت گرفته که هزینه خوراک دام و طیور ۷۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی و لبنی نقش دارد.

از سوی دیگر هفته گذشته قیمت محصولات لبنی افزایش یافته بود و نرخ جدید سبوس که می‌تواند قیمت تمام‌شده را بالا ببرد این نگرانی را ایجاد کرده که دوباره بحث افزایش دوباره شیر خام و صنایع لبنی مطرح شود.

نعمتی با بیان اینکه کارخانه‌های آرد و صنایع لبنی به راحتی مسیرهای لابی را یاد گرفته‌اند،‌ گفت: دولت گندم یارانه‌ای به کارخانه‌ها می‌دهد و آنها سبوس گندم را طی چند ماه گذشته ۲ بار افزایش قیمت داده‌اند و این اصلا منطقی نیست و قیمت تمام‌شده دامداران را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت شیر و محصولات لبنی وابسته به خوراک دام و طیور است، گفت: ۱۵ قلم خوراک دام و طیور توسط دامداران استفاده می شود که ۴ قلم آن در دولت قیمت‌گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم علوفه و خوراک یارانه‌ای که دامداران از دولت دریافت می‌کنند بسیار کمتر است، گفت: دامداران مجبورند نیاز خوراک دام و طیور را از بازار سیاه تامین کنند که هزینه آنها را چند برابر می‌کند.

به گفته نعمتی تنها در چند ماه گذشته کرایه‌های حمل دو برابر شده است.

به گفه وی افزایش قیمت سبوس گندم عامل هزینه تولید دامداران را افزایش می‌دهد در حالی که هیچ تاثیری روی محصول صنایع لبنی ندارد.

به گزارش فارس، کشور بیش از ۱۴ میلیون تن گندم تولید می‌کند و سبوس هم از این محل بدست می‌آید و وارداتی نیست که نوسان ارز روی آن تاثیر داشته باشد. دولت می‌تواند با تنظیم قیمت این محصول که جزو خوراک دام است در تثبیت و پایداری قیمت محصولات پروتئینی و لبنی هم کمک کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *