اهم اخبار

مازندران به کارخانه جدید آرد نیاز ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ گفت: احداث کارخانه جدید در صنعت آرد ضربه مهلکی به کارخانجات آرد مازندران می زند.

به گزارش ایسنا، سید محمد جعفری، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ در نشست هم اندیشی دستگاه های اجرایی با کارخانجات آردسازی استان که به همت شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ برگزار شد، به غیراقتصادی بودن راه اندازی کارخانه جدید آردسازی در استان اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه جدید در صنعت آرد ضربه مهلکی به کارخانجات آرد مازندران می‌زند. راه اندازی هر واحد جدید در واقع تعطیلی ۲ کارخانه قبلی و حذف ۸۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است.

وی اظهار کرد: انجمن صنفی کارخانجات آرد سازی استان باید برنامه های سال ۹۷ خود را تدوین و اولویت های خود را مشخص کند.

وی با بیان این که تحریم های خارجی و افزایش قیمت ارز نباید ما را دچار اختلال کند، یادآور شد: برای همه دولت ها امنیت غذایی اولویت درجه اول بوده و دیپلماسی گندم بسیار مهم است.

جعفری با اشاره به این که غلات به عنوان یک کالای استراتژیک و راهبردی به استقلال دولت ها و ملت ها کمک می کند، تصریح کرد: ظرفیت تجارت کارخانجات آردسازی استان در سال گذشته با مدیریت اصولی افزایش یافته است. با توجه به اقدامات صورت گرفته ضریب ارزش افزوده کارخانجات آرد از ۲۸ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ با اشاره به افزایش ظرفیت تبدیل گندم به آرد در  استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۴۴ هزار تن گندم ۹۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن آسیاب شده است که این رشد چشم گیر موجب افزایش فعالیت کارخانجات و همچنین افزایش اشتغال شده است. در سال ۹۷ باید ظرفیت تبدیل گندم ۹۸۲ تومانی به آرد را به ۲ برابر برسانیم.

جعفری با اشاره به  بستر سازی برای کارخانجات مازندران در جهت آرد کردن ۳۵۰هزارتن گندم آزاد یادآور شد: با توافق صورت گرفته در خصوص خرید گندم غرب استان گلستان و به همین تناسب خرید گندم غرب کشور و تزریق آن در بورس مازندران این کار قابل انجام است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲  با بیان این که برای نخستین بار آرد تولیدی استان به کشورهای همسایه صادر شد خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹۸ هزار و ۴۱۴ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان بصورت تضمینی خریداری گردید که  این میزان یک چهارم نیاز استان است و مابقی آن از طریق استان گلستان و سایر استان ها تامین خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته ۴۶۵ هزار تن گندم داخلی وارد استان شد که از این میزان ۲۷۸ هزار تن گندم از استان گلستان برای مصارف داخلی وارد مازندران شد که در نوع خود بی سابقه بود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ با اشاره به این که در سال گذشته از ۴۶۵ هزار تن گندم داخلی وارده به استان ۱۲۳ هزار تن گندم از طریق حمل ریلی به استان های مقصد ارسال شد، تصریح کرد: ۲۱۲ هزار تن آرد یارانه ای نیز در سال گذشته در استان توزیع شد.

وی با بیان این که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ۲۰ میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی گندم را در اختیار دارد خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت ذخیره سازی سیلو در استان مازندران توسط بخش خصوصی اضافه شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ همچنین به خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۹ هزار و ۵۸۶ تن دانه روغنی کلزا از طریق ۱۸ مرکز در استان خریداری شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *