1

مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور: وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش هزینه حمل چغندرقند ورود کرد

مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور از ورود وزارت جهاد کشاورزی به موضوع افزایش قیمت کرایه حمل چغندرقند و تلاش برای جلوگیری از زیان چغندرکاران و کاهش قیمت کرایه حمل این محصول کشاورزی خبر داد.

 

 

«علیرضا یزدانی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: با وجود اینکه امسال بخش خدمات همانند دیگر بخش ها شامل افزایش قیمت شده، اما بخشی از گرانی حمل و نقل بار توسط کامیون داران به همزمانی برداشت محصولات گندم، کلزا، صیفی جات و چغندر قند پاییزه و همچنین کالاهای وارداتی از قبیل خوراک دام به بنادر استان خوزستان و کمبود کامیون برمی گردد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کاهش هزینه کرایه حمل و نقل بخش کشاورزی ورود پیدا کرده و به دنبال رفع این مشکل است اظهارداشت: فردا در اهواز نششتی با مسئولان استانداری، شرکت های حمل و نقل ، پایانه حمل و نقل، کارخانجات تولید کننده قند و شکر و راهداری برگزار می شود تا با همکاری یکدیگر شرایطی برای کامیون داران فراهم شود که هزینه حمل و نقل تولید کنندگان بخش کشاورزی را کاهش دهند.
به گفته مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور این تسهیلات می تواند در زمینه ارایه سوخت، روغن و لاستیک با بهای کم باشد.
وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته کارخانجات قند و شکر برای همکاری و کمک به کشاورزان، بخشی از کرایه حمل و نقل را برعهده گرفتند که انتظار می رود امسال نیز در حمایت از کشاورزان این اقدام را انجام دهند.
مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور افزود: در سال جاری ۱۵ هزار هکتار زیرکشت چغندر قند پاییزه است که حدود ۱۱ هزار هکتار آن با تولید ۸۰۰ هزار تن چغندر فقط مربوط به استان خوزستان (دزفول، اندیمشک و شوش) می شود و بقیه سطح زیرکشت مربوط به استان های گلستان، فارس، کرمانشاه و اصفهان است.
وی درباره خسارت های سیل به اراضی چغندرقند گفت: عمده کشت چغندر قند مربوط به شمال استان خوزستان می شود بنابراین در پی وقوع سیل فروردین ماه این اراضی و تولیداتشان آسیب چندانی ندیده است.
یزدانی شکر را کالایی استراتژیک و مهم برشمرد و اظهارداشت: پیش بینی می شود از حدود ۸۰۰ هزارتن چغندر قند تولیدی استان خوزستان حدود ۹۰ هزارتن شکر استحصال گردد که می تواند در شرایط فعلی برای بازار کشور مفید باشد.
وی با بیان اینکه برداشت چغندر قند پاییزه از اکنون شروع و تا پایان خردادماه ادامه دارد، گفت: هر کیلوگرم چغندر قند پاییزه به قیمت سه هزار و ۶۴۲ ریال با عیار ۱۵ خریداری می شود.
به گفته مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور، نرخ خرید تضمینی چغندر قند بهاره با عیار ۱۶ نیز سه هزار و ۷۴۲ ریال است.
به گزارش ایرنا، با شروع فصل برداشت چغندر قند در استان خوزستان، چغندرکاران برای حمل و نقل این محصول به کارخانجات دچار مشکل افزایش قیمت شده اند به طوری که کامیون داران نرخ های خود را بابت حمل هر تن چغندر قند دو تا سه برابر افزایش داده اند که موجب نگرانی و ضرر تولید کنندگان شده است.
اکنون برای یک مسافت ۷۰۰ کیلومتری بابت حمل هر تن چغندرقند ۱۶۰ هزارتومان دریافت می شود.