اهم اخبار

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:واردات ۱۵۰میلیون دلاری گیاهان دارویی به کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۵۰میلیون دلاری گیاهان دارویی به کشور خبرداد.

به گزارش ایسنا، حسین زینلی، در همایش ملی کشت ارگانیک و گیاهان دارویی در آذربایجان غربی افزود: سال گذشته واردات گیاهان دارویی به ارزش  ۱۵۰ میلیون دلار ‌و اسانس به ارزش  ۹۲ میلیون دلار به کشور داشتیم که با توسعه تولید گیاهان دارویی می‌توانیم تراز را مثبت کنیم.

وی باتاکید براینکه توسعه زنجیره های تولید در کشت گیاهان دارویی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی جهت ارتقای سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمان است اظهار کرد: برندسازی برای گیاهان دارویی بومی و تولید اقتصادی آن در دستور کار است. استفاده از ظرفیت مرزی و آب و هوایی و تعامل با کشورهای همسایه در آذربایجان غربی می تواند نقش مهمی در صادرات گیاهان دارویی کشور به اروپا ایفا کند.

زینلی بابیان اینکه توسعه ۳۰ هکتار گل‌محمدی در آذربایجان غربی را پیش بینی کرده بودیم که این میزان به ۷۷ هکتار رسیده است تصریح کرد: برای هر هکتار توسعه کشت گل محمدی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان یارانه و تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می دهیم.

وی افزود:  ۱۷۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو است. این‌گیاه دارویی هیچ کودی دریافت نمی کند و کاملا ارگانیک کشت می شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی و کارآفرینی در سیستم کارا در حال پرداخت است که می تواند نقش مهمی در اشتغال و توسعه استان داشته باشد. ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای ایجاد اشتغال در این حوزه تزریق می شود.

اسمعیل کریم زاده، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاه دارویی در استان افزود: از ۲۰ هزار گونه موجود در ایران، بیش از ۸ هزار گونه گیاه دارویی در آذربایجان غربی یافت می‌شود.

وی تصریح کرد:  استان در بخش کشاورزی، آب و هوا، منابع طبیعی و گیاهان دارویی پتانسیل های خوبی دارد و می تواند ایفاگر نقش مهمی باشد.

کریم زاده یادآورشد:  آذربایجان غربی بدون احتساب دریاچه ارومیه ۳.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که ۲.۶ میلیون هکتار آن عرصه های منابع طبیعی با گیاهان طبیعی و خودرو است. استفاده از گیاهان دارویی برای تامین نیاز جامعه و امنیت غذایی و دارویی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: عرقیات گیاهی تنها یکی از کاربردهای متعدد گیاهان دارویی است بنابراین باید برای اقتصادی شدن و توسعه کشت تولید گیاهان دارویی اقدام شود.
انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *