اهم اخبار

مجموعه تولید نان به سمت تولید انبوه و صنعتی حرکت کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموعه تولید نان باید به سمت تولید انبوه و صنعتی و تولیدی که با حداقل قیمت به دست مردم برسد، حرکت کند و این مهم نیازمند کاهش مداخله دولت در این امر است.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از تولید آنلاین ، محمد شریعتمداری در بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، گندم را یکی از مهمترین مواد مغذی بشر و بی بدیل دانست و افزود: به دلیل همین اهمیت و حساسیت مداخله بیش از اندازه در موضوع گندم و نان ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه مداخله بیش از اندازه محدودیت‌هایی را برای گسترش صنعت آرد و نان به وجود می آورد، تصریح کرد: این مداخله ها سبب شد تا از ایجاد صنایع برای تولید انبوه نان‌های مختلف مورد نیاز، استفاده از این صنعت برای تولیدات جانبی دیگر غیر از نان و همچنین امکان صادرات در این حوزه بی‌بهره شویم.
شریعتمداری با اعلام اینکه در دولت یازدهم و همچنین از ابتدای دولت دوازدهم تلاش شد حرکت جدیدی در توسعه صنعت گندم، آرد و نان با کاهش میزان مداخله دولت در این امر فراهم شود، گفت: چون نان محصولی مغذی و مورد استفاده عامه مردم است و بخشی از آن باید حتماً با قیمت‌های مناسب در اختیار طبقاتی از جامعه که با محدودیت‌ های مالی مواجه هستند قرار بگیرد گفت : مجموعه تولید نان باید به سمت تولید انبوه و صنعتی و تولیدی که با حداقل قیمت به دست مردم برسد، حرکت کند و این مهم نیازمند کاهش مداخله دولت در این امر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه از دولت یازدهم تصمیم‌گیری در حوزه مسایل مربوط به گندم، آرد و نان و صنعت آن تا جایی که مقدور بود غیر متمرکز شد، ادامه داد: تلاش کردیم تا فرمانداری‌ها از طرف دولت، اتحادیه‌های صنفی ذیربط و انجمن‌های صنفی تولید کنندگان صنعت گندم و آرد و نان در سطوح استانی اختیارات بیشتری برای تصمیم‌گیری در این موضوع داشته باشند که این راه حلی برای توسعه همه جانبه این صنعت است.
شریعتمداری خرید تضمینی گندم را دیگر برنامه مهم دولت در این سال‌ها دانست و گفت: تولید این محصول استراتژیک باید به گونه‌ای شود که همواره واردات گندم به کشور کاهش یابد و در این بخش خودکفا شویم و ما سیاست خرید تضمینی گندم را همچنان ادامه دهیم.
وی با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه مهم نیز افزود: وزارت جهاد کشاورزی متکفل این امر است که با بهره وری بیشتر عوامل تولید در تولید محصولات استراتژیک، قیمت آن‌ها را به قیمت‌های جهانی نزدیک کند و از سوی دیگر باید صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید این محصول در داخل کشور نیز هر روز بیشتر شود و این هدفی است که در پیش گرفتیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ستاد تنظیم بازار بر نظارت بیشتر فرمانداری‌ها و اتحادیه‌های صنفی بر قیمت نان در سطح کشور تاکید دارد، اضافه کرد: این ستاد بر اختیار اتحادیه‌های صنفی، اتاق‌های اصناف با هماهنگی فرمانداران سراسر کشور برای تعیین قیمت این محصول تأکید کرده است.
شریعتمداری با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار، مبنی بر اینکه حداکثر سقف مجاز برای افزایش قیمت نان هر سال بیش از ۵ درصد نشود، گفت: متاسفانه برخی مراکز تولید این سال‌ها بدون دریافت قیمت مصوب افزایش حداقلی را اعمال کرده بودند وآنچه ستاد تنظیم بازار تاکید دارد این است که از زمان تعیین قیمت مصوب در سه سال پیش در هر سال بیش از ۵ درصد اجازه افزایش قیمت وجود ندارد.
وی افزود: این ستاد کلیت تصویب شده ولی اختیار به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی واگذار شده است که با هماهنگی فرمانداری‌ها نسبت به انجام و نظارت بر این کار اقدام کنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *