اهم اخبار

مخالفت اروپایی‌ها با افزایش واردات محصولات کشاورزی آمریکایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر کشاورزی آلمان در مصاحبه ای اظهار کرد توافق اتحادیه اروپا برای افزایش واردات سویا از آمریکا به کشاورزان اروپایی لطمه نخواهد زد.

به گزارش ایسنا، ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا در توافقی که اواخر هفته گذشته با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واشنگتن داشت، با افزایش واردات سویای آمریکایی در قبال تعلیق تعرفه جدید آمریکا برای واردات خودرو از اتحادیه اروپا موافقت کرد.

جولیا کلوکنر، وزیر کشاورزی آلمان در مصاحبه با یک نشریه آلمانی گفت: در نتیجه این تصمیم هیچ ضرری متوجه کشاورزان اروپایی نیست زیرا آلمان و اتحادیه اروپا برای تامین نیاز برای خوراک دام به واردات سویا وابسته هستند.

بر اساس گزارش رویترز، اروپا پیش از این به واردات سویا از آمریکای جنوبی متکی بود اما اکنون از تامین کنندگان آمریکایی بهره خواهد گرفت.

توافق غیرمنتظره چهارشنبه گذشته میان ترامپ و یانکر، باعث شد تعرفه ۲۵ درصدی که دولت آمریکا برای واردات خودروهای اروپایی پیشنهاد کرده بود معلق شود و بروکسل مذاکراتی را در خصوص تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات فولاد و آلومینیوم انجام دهد.

اما مینا اندریوا، سخنگوی کمیسیون اروپا با اشاره به بیانیه مشترکی که چهارشنبه گذشته از سوی کاخ سفید منتشر شد، اظهار کرد: کشاورزی بخشی از این توافق نیست و در این بیانیه مسائل به طور روشن ذکر شده‌اند.

این اظهارات روشنگرانه یک روز پس از این مطرح شد که رییس جمهور آمریکا، توافق با یانکر را یک پیروزی برای کشاورزان آمریکایی خواند که شاهد سقوط صادرات محصولاتشان به دلیل سیاست‌های حمایت گرایانه واشنگتن بوده‌اند.

ترامپ در اظهاراتی در ایالت آیوا که در میان مردمش از حمایت قوی برخوردار است، گفت: ما اروپا را برای شما کشاورزان گشودیم.

با این حال به نظر رسید امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه با بیان اینکه درباره کشاورزی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، این توافق را به چالش کشیده است.

با موضع‌گیری فرانسه که یک قدرت کشاورزی است، اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته تا تاکید کند چنین امتیازی به ترامپ نداده است به خصوص که در اروپا مخالفت گسترده‌ای با واردات محصولات تراریخته از آمریکا وجود دارد.

در توافق بین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا برای کاهش اختلافات تجاری، مقرر شد اتحادیه اروپا در قبال مذاکرات و تعلیق تعرفه پیشنهادی روی واردات خودروهای اروپایی، سویا و انرژی بیشتری از آمریکا وارد کند.

در بیانیه منتشره مختصرا اشاره شد که مذاکرات تجاری بیشتری با هدف افزایش تجارت سویا انجام می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *