1

مخالفت وزارت جهاد با طرح کنترل قیمت پسته / هشدار کمبود «گردو» در آستانه ماه رمضان

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با گلایه از مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با طرح کنترل قیمت پسته، نسبت به تامین گردو در آستانه ماه مبارک رمضان همزمان با از بین رفتن ۸۰ درصد محصول گردوی امسال بدلیل سرمازدگی هشدار داد.

 

 

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تشریح دلایل گرانی پسته در سال جاری اظهار کرد: طی ۳ دهه گذشته، برای اولین بار است که امسال تولید سالانه پسته از ۲۰۰ هزار تن به کمتر از یک سوم یعنی به حدود ۷۰ هزار تن رسید.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با بیان اینکه پیش بینی می‌شود سال آینده نیز تولید پسته به تولید سنوات گذشته نخواهد رسید، گفت: این در حالی است که احتمالاً تولید پسته در سال آینده نیز بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن خواهد بود و کمبود تولید همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این در حالی است که ما طی ۵۰ سال گذشته جزو صادرکنندگان پسته بودیم و میزان صادرات سالانه پسته ما به ۱۴۰ هزار تن رسیده بود که با توجه به کاهش تولید پسته در سال جاری به حدود ۷۰ هزار تن، این کاهش تولید باعث افزایش قیمت آن در بازار شد.

احمدی با بیان اینکه میزان پسته مصرفی در داخل نزدیک به ۲۰ هزار تن است افزود: از سوی دیگر بزرگترین صادرات کشور بعد از صادرات نفتی و فرآورده‌های آن، صادرات آجیل و خشکبار بوده و در این شرایط، متوقف کردن صادرات پسته عاقلانه نبود ولی با این وجود، امسال به صورت کنترل شده اقدام به صادرات پسته شد.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با تاکید بر اینکه با همه این شرایط، کنترل قیمت پسته در بازار امکان پذیر بود، با گلایه از وزارت جهاد کشاورزی در اتخاذ سیاست منطبق با شرایط فعلی برای کنترل قیمت پسته با جایگزین کردن محصولات دیگر تشریح کرد: ما در چنین شرایطی برای کنترل قیمت پسته در بازار، پیشنهاد جایگزین کردن بادام هندی را دادیم و از تیرماه تا آذر، هر ماه در نامه‌ای به مسئولان جهاد کشاورزی، خواستار صدور مجوز واردات بادام هندی به کشور شدیم ولی متاسفانه کارشناسان این وزارتخانه با مطرح کردن این موضوع که «واردات بادام هندی باعث تغییر ذائقه مردم در دراز مدت می‌شود»، از صدور مجوز واردات بادام هندی برای جایگزین کردن آن بجای پسته در شرایط استثنایی امسال خودداری کردند.

هشدار نسبت به تامین گردو در آستانه ماه رمضان/ از بین رفتن ۸۰ درصد محصول گردوی امسال بدلیل سرما

وی با اشاره به در پیشِ‌رو بودن ماه مبارک رمضان و لزوم برنامه‌ریزی برای تامین گردوی مورد نیاز مصرف داخل گفت: همچنین از مرداد ماه هشدارهای لازم را برای تامین گردو در بازار داده بودیم و در آخرین نامه‌ای که چند روز پیش برای مسئولان مربوطه ارسال کردیم نکاتی را برای تامین گردوی مورد نیاز بازار در آستانه ماه مبارک رمضان ارائه کردیم.

احمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال به دلیل شرایط جوی، ۸۰ درصد درختان گردو در کشور دچار سرمازدگی شدند و محصولات آن‌ها از بین رفت و از همین رو لازم است تدابیری برای کنترل بازار در این بخش نیز در نظر گرفته شود.