اهم اخبار

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی: با کشت برنج در خوزستان موافقم/ «کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی استان» باید بررسی کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه با کشت برنج در استان خوزستان به دلیل شرایط فعلی سیل در منطقه موافق هستم ،‌گفت: «کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی استان» باید آن را بررسی کند.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیل‌های مکرر در استان خوزستان به کشاورزی این منطقه به ویژهگندمکاران خسارت جدی وارد کرده است و زمین‌های کشاورزی آنها غرق در آب شده است.

برخی کارشناسان و خود کشاورزان این منطقه معتقد هستند حالا که آب با پای خودش به مزارع آمده و زمین کشاورزی را غرقآب کرده است، اقدام به کشت برنج کنند تا حداقل از خسارتی که به آنها وارد شده کاسته شود. مانعی که در برابر این کار وجود دارد، ممنوعیت کشت برنج را «کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی استان» اعلام کرده است.

این کارگروه  کشت برنج در همه استانهای کشور به غیر از گیلان و مازندران را ممنوع کرده است؛ یعنی اگر کشاورزی خارج از دو استان یادشده بخواهد اقدام به کشت برنج کند، با آن مقابله  و احتمالا جریمه هم می‌‌شود.

در این زمینه با عزیز کریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کردیم. وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی که گندمکاران استان خوزستان خسارت دیده و با توجه به بارندگی‌ و سیل اخیر، مزارع کشاورزان غرقآب شده است آیا احتمال صدور مجوز برای کشت برنج در استان خوزستان وجود دارد؟ گفت: صدور مجوز یا ممنوعیت کشت برنج در استان‌ها توسط کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی هر استان به ریاست استاندار تعیین و ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهم نظر شخصی خودم را بیان کنم، کاملا در شرایط فعلی موافق هستم که در استان خوزستان به دلیل وقوع شرایط فعلی و مهیا بودن شرایط برای کشت برنج، ممنوعیت برداشته و مجوز کشت صادر شود.

کریمی در پاسخ  به اینکه آیا وزارت جهاد کشاورزی برای صدور چنین مجوزی این سوی این کارگروه تلاش می‌کند، گفت: فعلا این استان درگیر برداشت غلات است و فصل کشت برنج در این منطقه هم تیرماه است، اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با بررسی‌های بیشتر، اگر شرایط بارندگی ادامه یابد، مجوز کشت برنج در این منطقه داده شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور غلات و کشت برنج کشت برنج در استان‌هایی به غیر از استان گیلان و مازندران ممنوع و یا محدود است.

کریمی در توصیف محدودیت گفت: تبصره‌ای وجود دارد که می‌گوید اگر مناطقی بتوانند با روش‌های مختلف از جمله خشکه کاری به ازای مصرف یک مترمکعب آب ۶۰۰ گرم ماده خشک تولید کنند، می‌توانند بدون در نظر گرفتن ممنوعیت، برنج کشت کنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *