اهم اخبار

معاون صید و صیادی سازمان شیلات:تکثیر ۳۵ میلیون قطعه بچه ماهی در کنار دریای خزر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: میزان صید در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نزدیک به ۷۰هزار تن افزایش داشته و به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسیده که بخشی از آن مربوط به افزایش صید در آبهای آزاد است.

 

شاپور کاکولکی، در مورد آخرین وضعیت صید طبق آخرین آمار سال ۹۶ گفت: آخرین آمار صید انواع آبزیان در آب‌های شمال، جنوب و آب‌های اقیانوس‌ هند ۶۳۵ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۶ به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسیده که افزایش ۶۵ هزار تنی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ هزار تن از افزایش صید مربوط به صید از آب‌های اقیانوس هند است، افزود: بیشترین صید ماهی مربوط به ماهیان سطح‌زی، تن‌ماهی و شبه‌تن‌ماهی است.

کاکولکی در پاسخ به این سؤال که برای بازسازی ذخایر صید به صورت طبیعی به ویژه در آب‌های شمال که خطر کاهش ذخایر را دارد، چه کارهایی انجام شده، گفت: علاوه بر تکثیر مولد توسط بخش آبزی‌پروری که هر سال به طور ثابت انجام می‌شود، طی یک سال اخیر منتهی به خرداد امسال با کمک صیادان محلی و استفاده از حاشیه رودخانه‌ها و دریا، استخرهایی در کنار دریا توسط صیادان محلی و حمایت شیلات ایجاد شده که با حفر چاه و بخشی از آب دریا ماهیان رود‌کوچ که برای تخم‌ریزی از دریا به سمت رودخانه‌ها کوچ می‌کنند، به این استخرها هدایت کرده تا بتوانند تخم‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با مهار برخی رودخانه‌های منتهی به دریا، بهسازی آنها و نصب دریچه‌هایی به سمت دریا، سعی شده تا محیطی برای تخم‌ریزی ماهی‌ها در رودخانه فراهم شود که در نهایت نزدیک به ۳۵ میلیون قطعه بچه ماهی به طور طبیعی تکثیر و به آب‌های شمال رهاسازی خواهد شد.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *