اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی:بخش صنعت به جایگاه تولید ماشین آلات کشاورزی کم توجه است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از توجه کم بخش صنعت به تولید ماشین آلات کشاورزی گفت: جایگاه تولید ماشین آلات کشاورزی در بخش صنعت رعایت نشده از همین رو رتبه پایینی در این بخش داریم.

 

به گزارش ایرنا کامبیز عباسی در آیین گشایش هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی در محل دایمی نمایشگاه بین المللی اهواز افزود: در برابر وجود حدود ۳۰ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور تنها ۴۵۰هزار دستگاه تراکتور وجود دارد که همین تعداد کم، تاثیر بسیاری بر اقتصاد و کشاورزی دارد از این رو انتظار داریم تا متولیان بخش صنعت توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مبلغ خرید ادوات کشاورزی از طریق تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ماهیانه حدود هزار میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری شده است.
عباسی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار دستگاه تراکتور در این بازه زمانی وارد چرخه کشاورزی شده افزود: برهمین اساس حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ماشین آلات حوزه کشاورزی نوسازی شده است.
وی خاطر نشان کرد: تسهیلاتی با بهره چهار، ۶ و ۱۰ درصد نیز برای فناوری های کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد:هم اکنون ۹۹ درصد عملیات کاشت کشور به جز حوزه برنجکاری، با ادوات و تجهیزات داخلی انجام می شود.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود پنج تا ۱۰ درصد ادوات مورد نیاز بخش کشاورزی از خارج وارد می شود یادآور شد:حدود ۹۹درصد تجهیزات خاکورزی ، ۹۴درصد تراکتور و ۹۰ درصد تجهیزات برداشت در کشور تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه نیازمند استفاده از فناوری نوین در حوزه کشاورزی هستیم افزود: هم اکنون جایگاه مناسبی در تولید کمی تجهیزات کشاورزی داریم و باید به لحاظ کیفی نیز ارتقا یابیم.
عباسی بزرگترین دغدغه وزرات جهاد کشاورزی را حل مشکلات کشاورزان دانست و گفت: از یکسو باید نیازهای کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی را پاسخ دهیم و از سوی دیگر مسایل جامعه شهری مدیریت شود.
وی با انتقاد از حذف ارز مبادله ای در این حوزه یادآور شد: وزرات جهادکشاورزی خواستار بازگشت ارز مبادله ای است. سهم فعالان عرصه کشاورزی از ارز مبادله ای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است که اگر این مبلغ تامین نشود روند توسعه فناوری نوین دچار مشکل می شود و قیمت محصولات کشاورزی نیز ۲۵ تا ۳۰درصد افزایش می یابد.
وی درخصوص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز اظهار کرد: هم اکنون ضریب مکانیزاسیون ۱٫۴ اسب بخار بر هکتار است که پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه به ۲٫۱ اسب بخار بر هکتار برسد. همچنین در نظر داریم تا ۲۵ درصد محصول باغات کشور با استفاده از مکانیزاسیون جدید برداشت شوند.
عباسی توسعه کشاورزی محافظتی را یکی از راه های برون رفت از مشکلات دانست و افزود: توسعه مکانیزاسیون باید متناسب با پیشرفت بخش کشاورزی باشد؛ این امر در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیز نقش مهمی دارد.
وی با اعلام این خبر که سالانه حدود هزار مورد استانداردسازی در بخش ادوات کشاورزی و تجهیزات صورت می گیرد گفت: نباید در حوزه استانداردسازی عقب نشینی کنیم.
هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها، آبیاری آبرسانی، دام ، طیور، شیلات، آبزیان و دامپزشکی با مشارکت استان های مرکزی، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، مازندران، قزوین، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان، البرز، همدان، کردستان، یزد، فارس، کرمان، کرمانشاه و حضور مستقیم کشورهای هند و نروژ عصر شنبه در اهواز گشایش یافت.
این نمایشگاه از ۷ تا ۱۵ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برپا است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *