اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی:محصولات کشاورزی ایران شیمیایی محور نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اعتباری هم که برای اشتغال اتخاذ شده به روستاییان و شرکت‌های روستایی پرداخت خواهد شد. بخشی هم در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داریم که از صندوق حمایت از تحقیقات به آنها داده می‌شود.

به گزارش اگروفودنیوز، عباس کشاورز در حاشیه پنجمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات بودجه سال ۹۷ و برنامه‌های این وزارتخانه اظهار کرد: ما مشکل بودجه را به حساب تنگناهای مالی دولت گذاشته‌ایم اما ما هم از برنامه‌هایمان کوتاه نیامده‌ایم. در حال حاضر مصرف کود در کشور حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است. انواع کود شیمیایی نزدیک به یک میلیون تن و انواع کودهای عالی حدود ۳۰۰ تن مصرف می‌شود.

وی افزود: تولیدکنندگان کودهای بیو را هم با امکانات و وام‌های ارزان‌قیمت و با کمک موسسات مالی و اعتباری تقویت می‌کنیم. در شش ماه گذشته چندین پایلوت را با کودهای بیو آغاز کردیم.

کشاورز در رابطه با آفتکش‌ها خاطرنشان کرد: در رابطه با آفتکش‌ها ما به نسبت تولیدی که داریم نصف این میزان هم مصرف نمی‌کنیم. به طور کلی محصولات ایران شیمیایی محور نیست. اقلیم مناسب ایران به نحوی است که عوامل خسارت‌زای زیادی در آن طغیان نمی‌کند و همین امر نیاز آفتکش‌ها را کاهش می‌دهد. البته مشکلاتی مانند آفت سن مادر یا ملخ و برخی بیماری‌های دیگر را داریم اما زیاد نیست.

وی افزود: کشاورزان، با تدابیری که اتخاذ می‌کنند و کیفیت خوب آفتکش‌ها، توانسته‌اند استفاده از این عناصر را به نصف برسانند. ما یک درصد کشاورزی دنیا را داریم اما کمتر از شش دهم درصد از ماده شیمیایی آفتکش استفاده می‌کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید کودهای بیو عنوان کرد: در رابطه با کودهای بیو برای عناصر آفتکش‌ها هم از دهه ۷۰ اقداماتی انجام شده است که در برنامه ششم این بحث را بیشتر گسترش خواهیم داد.

کشاورز منبع تامین اعتباری وزارت جهاد را بانک کشاورزی اعلام کرد و اذعان داشت: منبع تامین اعتباری ما بانک کشاورزی است برنامه‌های اولویت‌دار ما تا اول بهمن ماه در این بانک کاهش کارمزد تا سقف سه درصد است.

معاون وزیر کشاورزی افزود: این کاهش کارمزد در تجهیز مکانیزاسیون پرورش ماهی در قفس، پرورش محصولات در گلخانه‌ها و تامین مواد مورد نیاز کشاورزی است.

کشاورز در رابطه با اعتبار در نظر گرفته شده برای اشتغال روستاییان تشریح کرد: اعتباری هم که برای اشتغال اتخاذ شده به روستاییان و شرکت‌های روستایی پرداخت خواهد شد. بخشی هم در حمایت از  شرکت‌های دانش بنیان داریم که از صندوق حمایت از تحقیقات به آنها داده می‌شود.

وی در خصوص نحوه واردات آفتکش‌ها بیان کرد: به آفتکش‌ها ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد که حداقل تعرفه آن پنج درصد است. ما برای مبادله و خرید آفتکش‌ها هم کمیته خاصی را تشکیل داده‌ایم که واردکنندگان در صورت مشکل می‌توانند از آن طریق اقدام کنند.

کشاورز در رابطه با تاخیر اعلام قیمت خرید تضمینی گندم تصریح کرد: ما پیشنهادمان را مردادماه به دولت داده‌ایم و همچنان منتظر عنایت آنها هستیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *