اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد:خودکفایی قریب‌الوقوع در تولید شکر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر کشاورزی خودکفایی در تولید شکر را قریب‌الوقوع اعلام کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سه سال آینده عملکرد تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را می‌شکند و به میانگین پنج تن در هکتار در اراضی آبی خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، عباس کشاورز  در پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه که به مناسبت آغاز سال زراعی ۹۷-۹۶ برگزار شده است، اذعان کرد: طی چهار سال گذشته بهره‌وری آب ۲۵  درصد افزایش یافته بدون آنکه سطح زیر کشت بیشتر شود و زمینی به اراضی کشاورزی اضافه شود. این در حالی است که صرفه‌جویی در میزان مصرف آب نیز ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میزان بهره‌وری آب در تولید گندم از ۰.۵ به ۰.۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی برای رسیدن این عدد به ۱.۲ درصد صورت گرفته است که با هماهنگی‌های صورت گرفته و ادامه پیگیری و تلاش مسئولان و کشاورزان به این میزان بهره‌وری خواهیم رسید. چرا که اگر آب در کشور نداریم و بحران منابع آبی وجود دارد، باید زمینه‌های کشاورزی را حذف کنیم و گره تمام اینها کشاورزی حفاظتی است که اولین حکم برنامه ششم توسعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در زمینه حضور گواهی شده عملکرد خوبی داشته‌ایم چرا که میزان تامین آن در گندم آبی از ۱۷۵ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن رسیده و در گندم دیم نیز ۸۰ درصد رشد پیدا کرده است.

داستان کودهای بی‌کیفیت کشاورزی به پایان رسید

وی همچنین درخصوص تولید و عرضه کود در کشور خاطرنشان کرد: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد کیفیت کودهای موجود در بازار بسیار نامناسب نبود و اولی گام وزارت جهاد کشاورزی، ساماندهی آن از نظر کیفی بود که در این راستا موسسه تحقیقات خاک و آب و دیگر نهادهای نظارتی تلاش‌های مضاعفی در راستای اجرای آیین نامه ثبت کود در کشور را در زمینه کار خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: ایران کمتر از یک درصد کشاورزی دنیا را دارد در حالی که کمتر از نیم درصد کود کشاورزی در جهان را مصرف می‌کند اما کلید برخی نارسایی‌ها چگونگی مصرف آن است. چرا که بر اساس اعلام موسسه تحقیقات خاک و آب نیاز کشور به کود ۳.۳ میلیون تن بوده در حالی که ۱.۵ میلیون تن مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: باید ثبت کود و کیفیت را در کشور افزایش داد و مانند گذشته با متخلفان به صورت آنی برخورد کرد البته هم‌اکنون نیز به وضعیتی رسیده‌ایم که کسی اجازه ندارد که کود بی‌کیفیت عرضه کند و محصولات عرضه شده از نظر کیفی هیچ مشکلی ندارند.

کلزای ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد

وی با بیان اینکه تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد و به میانگین پنج تن در هکتار در کشت آبی می‌رسد، گفت: کلزا نسخه نجات کشت آبی در ایران است و تا دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با توسعه کشت کلزا باید به ۳۰ درصد برسد. در غیر این صورت واردات، تولید داخلی را از بین خواهد برد.

وی گفت: در زمینه شکر نیز توفیقات معجزه‌آسایی در زمینه چغندر قند داشته‌ایم و باید با مدیریت آب بتوانیم به خودکفایی شکر که چند قدم بیشتر با آن فاصله نداریم، برسیم. البته مشکل در این صنعت کارخانه‌ها هستند که به زودی مشکل آنها  حل می‌شود. اما اقدام دیگری که دولت باید انجام دهد این است که قیمت شکر را در فرودین ماه هر سال اعلام کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *