اهم اخبار

۹۵ درصد میگوی تولیدی ایران به اروپا و آسیا صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات کشور گفت: ۹۵ درصد محصول میگوی ایران به کشورهای عربی و اروپایی صادر و بقیه به مصرف داخلی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وحید معدنی با اشاره به این که پرورش میگو نقش مهمی در ایجاد اشتغال، تولید پایدار و تامین پروتئین جامعه دارد، افزود: پرورش میگو از حیث اقتصادی توجیه پذیر و به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری در کشور مطرح است.

وی اظهار داشت : نقش و جایگاه آبزیان در رژیم غذایی از گذشته حائز اهمیت بوده و امروزه آبزیان بعنوان یکی از منابع پروتئینی مورد توجه بشریت قرار گرفته است. علاوه بر نقش غذایی آبزیان از دیدگاه اقتصادی به ویژه از نظر اشتغالزدایی می‌تواند نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری ایفا کند.

این مقام مسئول در شیلات ایران گفت: اجرای طرح‌های پرورش میگو به دلائلی همچون نیاز به سرمایه اندک جهت تاسیس و راه اندازی مزارع پرورش میگو در مقایسه با صنایع دیگر، وجود بازار مصرف و تقاضا در داخل یا خارج کشور، هزینه پائین تولید در مقایسه با دیگر رشته‌ها و سرعت بازگشت سرمایه در این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر همواره با موفقیت همراه بوده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: سال گذشته ۱۸ هزارتن میگو در کشور تولید شد که ۹۵ درصد آن به کشورهای عربی و اروپایی صادر شد و بقیه به مصرف داخلی می‌رسد.

معدنی با بیان اینکه مصرف میگو نسبت به سالیان گذشته در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، اظهارداشت: هم اکنون فرهنگ سازی و رشد مصرف میگو در داخل کشور از برنامه‌های اولویت دار سازمان شیلات ایران است.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۳۸ درصد میگوی تولیدی ایران به امارات، ۳۵ درصد به کشورهای آسیای جنوب شرقی و ۲۰ درصد به اروپا صادر می‌شود که بخش عمده حمل و نقل این محصول به شکل دریایی صورت می‌گیرد.

سرپرست دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده تولید میگو در کشور هستند، گفت: درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می‌شود و در برخی موارد بسته بندی، برچسب و کارتن محصولات صادراتی تحت نظارت برخی شرکت‌های متقاضی در داخل کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: در سالیان گذشته تکنولوژی و ماشین آلات تولید غذای میگو در ایران وجود نداشت بنابراین بخش عمده خوراک میگو وارد می‌شد اما با احداث کارخانجات مجهز به دستگاه ها و تکنولوژی‌های نوین هم اکنون سهم واردات غذای میگو در حد ۵ درصد رسیده است.

معدنی تصریح کرد: بیش از ۲۷ کارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که تولیدات این واحدها با محصولات وارداتی قابل رقابت است.

وی در ادامه بر لزوم استفاده از سیستم‌های مکانیزه در مزارع پرورش میگو تاکید کرد و اظهارداشت: آموزش و بالا بردن سطح علمی بهره برداران و کارشناسان مرتبط از طریق مدرسان برجسته داخلی و خارجی یکی از مهمترین راهکارهای موفقیت در پرورش میگو است.

علی محمد یاری کارشناس تکثیر و پرورش میگو هم با اعلام اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد تولید میگوی جهانی از گونه وانامی است، گفت: این گونه از بازارپسندی و سرعت رشد و تکثیر قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون تمامی فعالیت‌های تکثیر و پرورش میگو در ایران بر روی گونه وانامی صورت می‌گیرد. این گونه بالاترین نرخ رشد را در میان گونه‌های پرورشی از خود نشان داده و در۹۰ روز پرورش به وزن ۲۰ گرم می‌رسد.

این کارشناس تکثیر و پرورش میگو در ادامه تحمل بسیار خوب در مقابل تغییرات محیطی مانند درجه حرارت و شوری را از دیگر ویژگی‌های میگوی وانامی ذکر کرد و اظهارداشت: این گونه می‌تواند از آب به نسبت شیرین تا شوری‌های بالاتر از ۵۰ در هزار را تحمل و رشد کند.

وی بیان داشت: میگوی وانامی در مقابل درجه حرارت‌های پائین نسبت به سایر گونه‌های گرمسیری از تحمل بیشتری برخوردار است و می‌تواند در دمای کمتراز ۱۵ درجه سانتیگراد نیز زنده بماند.

یاری اذعان داشت: میگوی وانامی یکی از مهمترین گونه‌های پرورشی میگو در دنیا محسوب می‌شود. دامنه وسیع تحمل تغییرات دما و شوری و همچنین تحمل در برابر بیماری‌ها سبب شده که این گونه در بسیاری از نقاط دنیا پرورش داده شود. میگوی وانامی سریعالرشد بوده و نسبت به بیماریهای رایج میگو و شرایط نامطلوب اکولوژیکی از تحمل پذیری بیشتری برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولید میگوی پرورشی علاوه بر تامین امنیت غذایی در توسعه مناطق محروم ساحلی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور بسیار نقش آفرین است.

کارشناس تکثیر و پرورش میگو افزود: توجه به صنعت پرورش میگو از وجوه مختلفی برای کشور حائز اهمیت است. بخشی از این ابعاد به وجود مزیت‌های پرورش میگو در کشور مرتبط بوده و بخشی دیگر نیز برآمده از نیازهای امروز و آتی کشور است.

وی اظهارداشت: صنعت پرورش میگو در ایران یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های بخش شیلات محسوب می‌شود که نه تنها به لحاظ وجود محدودیت صید در دریاها و اقیانوس‌ها و نیاز روز افزون جمعیت در حال رشد به پروتئین در خور توجه است بلکه به دلیل ایجاد اشتغال و ارزآوری فراوان دارای اهمیت بسیار می‌باشد.

یاری در ادامه اهمیت احداث مزارع پرورش میگو را بستری مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان و رونق چرخه تولید دانست و یادآورشد: سرمایه‌گذاری در بخش توسعه میگو فرصت‌های اشتغالزایی مناسبی برای کشور به همراه دارد.

پرورش میگو یک صنعت راهبردی است و می‌تواند اراضی بدون استفاده ساحلی را به بزرگترین مراکز اشتغال مولد و ارزآور کشور تبدیل کند که امنیت اجتماعی و مهاجرت معکوس از شهر به سوی روستاها یکی از مشخصه‌های اصلی و بارز این صنعت است.

ایران زمین سرزمینی با اقلیم‌های متنوع است که پتانسیل‌های مناسبی در زمینه‌های مختلف کشاورزی از جمله آبزی پروری برخوردار است

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *