اهم اخبار

همایش روز جهانی تخم مرغ با حضور مسئولان کشوری و استانی در موسسه علوم دامی برگزارشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده فائو در ایران گفت: تخم مرغ ماده‌ای پایدار و مقرون به صرفه است و با توجه به اینکه در حال حاضر یک میلیارد نفر در جهان از سوءتغذیه رنج می‌برند می‌توان با افزایش تولید تخم مرغ و اضافه کردن این ماده غذایی به سفره غذایی این افراد به میزان چشمگیری آمار گرسنگی و سوتغذیه را کاهش داد.

 رائو ماتا، در همایش روز جهانی تخم مرغ که در موسسه علوم تحقیقات دامی کشور برگزار شد، اظهارکرد: روز جهانی تخم مرغ روزی است که باید مزیت‌های این ماده غذایی کامل را به مردم یادآوری کنیم.

وی افزود: ما به عنوان متخصصان بخش کشاورزی باید اطمینان حاصل کنیم که مردم از مزایای مصرف تخم مرغ به عنوان یک منبع عالی غذایی آگاهی دارند. مصرف تخم مرغ از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سرطان سینه را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین این ماده غذایی تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها دارد و در کاهش مشکلات چشمی نقش موثری ایفا می‌کند.

نماینده فائو در ایران بیان کرد: تخم مرغ در واقع یک قرص ویتامین در اندازه‌ای بزرگ است و انتخاب شعار سلامت برای همه، تخم مرغ برای همه شعار بسیار هوشمندانه‌ای است که برای روز جهانی تخم مرغ انتخاب شده چرا که با مصرف تخم مرغ انسان خود را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ها ایزوله می‌کند.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه ایران از سال ۲۰۱۷ همکاری خوبی در جهت اطلاع رسانی از مزایای تخم مرغ با فائو داشته که برگزاری این همایش از جمله این اقدامات است و امیدواریم این همکاری همچنان ادامه دار شود تا مردم هرچه بیشتر با مزایای مصرف تخم مرغ آشنا شوند.

معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی به ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: ایران دوازدهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در جهان است با این حال تا استفاده از ظرفیت واقعی تولید تخم مرغ فاصله زیادی دارد و در واقع این ظرفیت وجود دارد که به میزان ۵۰ درصد به تولیدات اضافه شود که این مهم با برنامه ریزی و حمایت مسئولان میسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مرتضی رضایی در همایش روز جهانی تخم مرغ که با حضور مسئولان کشوری و استانی در موسسه علوم دامی برگزارشد، اظهار کرد:  در حال حاضر بیش از نیمی از پروتئین حیوانی کشور در صنعت دامپروری تولید می‌شود و ارزش سالانه محصولات تولید شده در این عرصه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این مسئول بیان کرد: صنعت دامپرورری در ایران بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت کشور محسوب می‌شود و صنعت تخم مرغ نیز به عنوان بخشی از این خانواده نقش موثری در توسعه دامپروری دارد. پیش از انقلاب تخم مرغ از اسرائیل وارد می‌شد اما در سال‌های اخیر این صنعت مرزهای خودکفایی را پشت سرگذاشته و علاوه بر تولید داخلی، سالانه ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه صنعت تخم مرغ یک زنجیره به هم پیوسته است که همه اعضای آن در قالب یک خانواده بزرگ با هم همکاری می‌کنند، افزود: سالانه فقط در حوزه نقل و انتقالات تخم مرغ ۱۳۵ هزار سفر صورت می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای توسعه این صنعت به ساماندهی و جلوگیری از استهلاک سالن‌های مرغداری، جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی چون آنفولانزای پرندگان، ساماندهی تولید مرغ‌های بومی، آمایش سرزمینی در حوزه مرغ‌های تخمگذار و توسعه این صنعت در مناطق کم تراکم نیاز داریم.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تخم مرغ کشور در ۱۱ استان تولید می‌شود و متأسفانه بیشترین درصد شیوع آنفولانزا نیز در این استان‌ها مشاهده شده است؛ برای کاهش بیماری آنفولانزا باید به فکر توسعه این صنعت در مناطق دیگر باشیم.
انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *