1

وزارت جهاد کشاورزی: سطح زیرکشت گندم امسال ۲ درصد رشد یافت

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی از رشد ۲ درصدی سطح زیرکشت گندم برای امسال خبرداد و گفت: این وزارتخانه کاهش سطح زیرکشت گندم را به دلیل محدودیت منابع آبی در دستور کار قرار داده بود، اما تولید کنندگان از این کشت استقبال کردند.

 

 

«اسماعیل اسفندیارپور» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید برنامه کاهش سطح زیر کشت و افزایش تولید گندم در واحد سطح را در دستور کار قرار داد تا جایی که در سالهای گذشته با کاهش ۱۲ درصدی سطح زیرکشت گندم روبرو شدیم.
وی اظهارداشت: اکنون کل سطح زیرکشت گندم کشور پنج میلیون و ۸۶۰ هزارتن است که سه میلیون و ۹۰۵ هزار هکتار آن را کشت دیم و یک میلیون و ۹۳۳ هزار هکتار را کشت آبی به خود اختصاص داده است.
اسفندیار پور اضافه کرد: بین سالهای ۹۲- ۱۳۹۰ سطح زیرکشت گندم در کشور ۶ میلیون و ۴۷۰ هزارتن ثبت شده است.

** خرید تضمینی گندم فراتر از ۱۴ میلیون تن
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، شروع برداشت گندم را از شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان در اواخر اسفندماه اعلام کرد و گفت: به دلیل شرایط اقلیمی و پراکندگی بارندگی ها در اراضی کشت دیم، به نظر می رسد تولید گندم امسال فراتر از میزان پیش بینی شده باشد.
به گفته وی، پیش از این وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گندم در سال زراعی جاری را ۱۴ میلیون تن اعلام کرده بود.
اسفندیار پور اظهارداشت: امسال بارندگی های مناسب در کشور موجب شد تا نیاز به آبیاری در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی نسبت به سال گذشته کاهش یابد که رقم قابل توجهی است.
وی با بیان این که برداشت گندم در استان های هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و مناطق جیرفت و کهنوج در ماه های فروردین و اردیبهشت به تدریج اوج می گیرد، گفت: اکنون آمادگی لازم برای شروع فصل برداشت گندم را داریم تا جایی که کمباین ها و دستگاه های مورد نیاز برداشت گندم در استان ها جانمایی شده است.

** افزایش کیفیت و پروتئین گندم نیازمند استفاده کود اوره
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: امروز تولید کنندگان برای تولید گندم کیفی، پروتئین و وزن دانه بالا، لازم است از کود اوره سرک در دو تا سه مرحله پس از ظهور خوشه استفاده کنند که تاثیر بسزایی در تولید دارد.
وی درباره نرخ گذاری گندم گفت: امسال شورای اقتصاد قیمت گندم معمولی را یکهزار و ۷۰۰ تومان و گندم دوروم را با ۷۰ تومان افزایش، یکهزار و ۷۷۰ تومان تعیین کرد، درحالی که سال گذشته قیمت گندم دوروم ۳۰ تومان بیشتر از گندم معمولی بود.
وی درباره پیشنهاد مجدد دو هزارتومانی نرخ خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد افزود: ایران برای چهارمین سال پیاپی به خودکفایی دست یافته است که انتظار می رود با افزایش نرخ گندم بتوان شرایط را برای رضایتمندی کشاورزان فراهم ساخت.
به گزارش ایرنا، براساس سیاست وزارت جهادکشاورزی برای سال زراعی ۹۸-۹۷ تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم هدف گذاری شده، در حالی که در سال زراعی ۹۷-۹۶ نزدیک به ۹٫۵ میلیون تن گندم به ارزش ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.
سال زراعی ۹۶-۹۵ نیز نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال بود.
خرید تضمینی گندم سالیانه از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز و تا روزهای پایانی مهرماه در دیگر استان های کشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) تداوم دارد.
طبق قانون، وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده توسط دولت را تا قبل از شروع فصل زراعی جدید ارایه و تا پایان شهریورماه نرخ ها به کشاورزان اعلام شود.
وزارت جهادکشاورزی نرخ پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را در اوایل شهریورماه هر سال تعیین و به شورای اقتصادی ارایه می دهد تا قبل از شروع فصل کشت، نرخ نهایی شده به کشاورزان اعلام و امسال این مهم همچنان در دست بررسی های کارشناسی در شورای اقتصاد قرار دارد و تاکنون اعلام نشده است.
براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۷-۹۶ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ یک هزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم یک هزار و ۳۳۰ تومان خریداری شد.