1

وزیرجهادکشاورزی؛ایران جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده مرغ و تخم‌مرغ است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جایگاه دامپزشکان آن طور که باید در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید مرغ و تخم مرغ در جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی در مراسم روز ملی دامپزشکی با بیان اینکه نقش و سهم دامپزشکان آنطور که باید در فرهنگ ما گفته نشده و یا مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: این قشر از خدمتکاران همچنان به صورت گمنام به تلاش های خود در جامعه ادامه می دهند.

وی با اشاره به نقش کلیدی دامپزشکان در جامعه گفت: حیاتی ترین نقش دامپزشکان، سلامت جامعه است و آنان نقش فوق العاده ای در این زمینه دارند. بعد از این دامپزشکان در بحث سلامت تغذیه، نقش ارزنده ای ایفا می کنند.

حجتی تصریح کرد: اگر بخشی از این اقدامات دچار مشکل و یا نقص شود جامعه دچار چالش های جدی خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقشی که دامپزشکان در اقتصاد ملی و اقتصاد واحدهای تولیدی دارند، یادآور شد: ارزش تولیدات دامی کشور بیش از ۱۵ میلیارد دلار است و ایجاد چالش در این حوزه می تواند جامعه را دچار مشکلات زیادی کند.

حجتی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که خیلی هم از آن فاصله نگرفتیم شاهد این مسئله بودیم.

وی با بیان اینکه کشور ما چند سال درگیر این بیماری بود و سال گذشته شیوع آن به اوج رسید، اظهار داشت: شیوع آنفلوانزا در کشور آثار سوء زیادی به جا گذاشت و خسارت های فراوانی را به واحدهای تولیدی وارد کرد که طی سالیان سال نمی توان آنها را جبران کرد. همچنین در اقتصاد خانوار تأثیر گذاشت و باعث افزایش تخم مرغ شد که هنوز هم کمابیش شاهد تأثیر آن در این زمینه هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با این وجود متأسفانه ما کمتر به مسائل مذکور توجه داریم و همین کمبود توجه باعث شده رسیدگی های لازم به این بخش صورت نگیرد. به عنوان مثال بذری را که مورد نیاز بخش است، آن طور که باید و شاید نمی توانیم تولید و تبدیل به واکسن کنیم.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  در گذشته کشور ما جز واردکنندگان محصولات لبنی بوده است، گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر با اقداماتی که انجام شده، ایران جزء صادر کنندگان محصولات لبنی منطقه قرار گرفته است.

وی افزود: ما جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده مرغ و تخم مرغ هستیم و این صنعت روز به روز در حال گسترش و توسعه است.