اهم اخبار

پاشنه آشیل آمریکایی‌ها در اتحادیه اروپا با رقبا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

زمانی که اتحادیه اروپا اوایل امسال تلاش کرد از تعرفه‌های آمریکا اجتناب کند، رهبران اروپایی تهدید کردند با هدف قرار دادن محصولات آمریکایی از جمله کرانبری، آب پرتقال، ویسکی و دخانیات تلافی خواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان مانی، این چهار محصول در فهرست ۱۰۶ کالایی که چین قصد دارد در راستای مناقشه تجاری فزاینده با آمریکا هدف تعرفه‌های جدید سنگین قرار دهد نیز گنجانده شده‌اند، اما چه چیزی این محصولات را تا این حد خاص کرده است؟

کارشناسان می‌گویند ترکیب تصادفی از محصولات آمریکایی که قرار است هدف تعرفه‌های تلافی‌جویانه قرار گیرند، در واقع به دقت انتخاب شده‌اند. هدف از این اقدام وارد کردن فشار سیاسی و اقتصادی بر سیاستمداران در واشنگتن و متقاعد کردن آنها برای معکوس کردن این روند است.

به گفته راس دنتون، متخصص تجاری در شرکت حقوقی بیکرمکنزی، همه به این موضوع بسیار علمی نگاه می‌کنند و علوم سیاسی بالایی در این زمینه وجود دارد. اتحادیه اروپا در سیستم انتقام تجاری مدرن پیشگام بوده و مقامات اروپایی محصولاتی را شناسایی می‌کند که بیشترین اهمیت اقتصادی را برای کشور هدف دارند و سپس نقطه‌ای را هدف می‌گیرد که بیشترین فشار سیاسی را در کشور هدف ایجاد می‌کند. این روش نتیجه‌بخش بوده و باعث شده است اهداف احتمالی، تاثیر اقتصادی که تعرفه‌ها بر مصرف‌کنندگان در داخل خواهند داشت را در نظر بگیرند.

در ایالت ویسکانسین، اکثر مردم در سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا رای دادند. این ایالت بیش از نیمی از کرنبری دنیا را تولید می‌کند. همچنین خانه پل رایان، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، است.

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، چین ۵۰ میلیون دلار در سال کرنبری آمریکا را وارد می‌کند که ۱۵ درصد از صادرات جهانی آمریکا است. اتحادیه اروپا ۱۳۰ میلیون دلار کرنبری یا معادل ۳۸ درصد از صادرات آمریکا را وارد می‌کند.

پکن و بروکسل می‌دانند تهدید به وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه، رایان و سایر جمهوری‌خواهان در ویسکانسین را تحت فشار سیاسی قرار می‌دهد. آنها ممکن است برای تغییر این روند در دولت ترامپ لابی کنند. در این بین اگر مصرف‌کنندگان چینی و اروپایی ناچار شوند پول بیشتری برای کرنبری پرداخت کنند یا از خرید آن صرفنظر کنند، مشکل چندان حادی ایجاد نخواهد کرد.

میچ مکانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا، جمهوری‌خواه پرنفوذ دیگری از کنتاکی است که ششمین صادرات بزرگ آن ویسکی بوده و ۶۳ درصد رای‌دهندگان به ترامپ رای داده‌اند. تعرفه بر واردات ویسکی ممکن است به تولید کنندگان آمریکایی به شدت لطمه بزند، اما مصرف‌کنندگان در چین و اتحادیه اروپا گزینه‌های متعددی خواهند داشت و بدون زحمت نه چندان زیادی می‌توانند محصولاتی از ایرلند، اسکاتلند یا ژاپن را خریداری کنند.

پس از هفته‌ها لابی اتحادیه اروپا توانست برای تعرفه‌هایی که دولت ترامپ برای واردات محصولات فولاد و آلومینیوم وضع کرده است، معافیت موقتی بگیرد. این معافیت به معنای این است که کرنبری و ویسکی فعلا از تلافی اروپایی‌ها در امان هستند اما تنش‌های تجاری با چین هیچ نشانی از پایان ندارد. پکن اواخر هفته گذشته فهرستی از ۱۰۶ کالای آمریکایی منتشر کرد که مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهد شد. ترامپ نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد در حال بررسی تعرفه‌های جدید برای کالاهای چینی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار است.

مارک مورو از موسسه بروکلین برآورد کرده که حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار شغل آمریکایی ممکن است از تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای که تاکنون چین اعلام کرده است، آسیب ببیند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *