اهم اخبار

پژوهشگر روسی: منتظر حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار روسیه هستیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو گفت: در بازار بزرگ روسیه منتظر حضور تولیدکنندگان ایرانی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، رجب صفراف شامگاه دوشنبه در نشست با فعالان و تجار استان گلستان درخانه صنعت، معدن و تجارت گرگان افزود: شرکت های ایرانی برای اینکه بتوانند قابلیت حضور در فدراسیون روسیه را بدست آورند و با شرکت های بزرگ و چند ملیتی فعال به رقابت بپردازند، باید در قالب اتحادیه های اقتصادی و هلدینگ های کلان وارد عرصه شوند. در غیر این صورت کار سختی در پیش روی دارند.
وی با اشاره به میزان تبادلات تجاری روسیه افزود: این فدراسیون در حدود ۱۱۴ تا ۱۲۰ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی دارد که تنها مبلغی بین ۱۰تا ۱۵ میلیون دلار به ایران تعلق دارد و در سطح کلان این رقم ناچیزی محسوب می شود.
صفراف هدف از سفر خود و تیم همراهش به گلستان را جمع آوری اطلاعات در مورد توانمندی های اقتصادی، ظرفیت های بازرگانی و سایر مزیت های این استان اعلام کرد.
این پژوهشگر روسی همچنین به دلایل رشد نیافتن صادرات و تبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ایرانیان نیازهای دولت روسیه و کشورهای عضو این فدراسیون را مطالعه نکرده و روسیه نیز از توانمندی بخش های مختلف ایران آگاه نیست به طوریکه این موضوع در هر دو کشور در یک سطح قرار دارند.
وی با یادآوری ضرورت رایزنی های دولتی در افزایش تجارت بین دو کشور، اظهارداشت: متاسفانه مذاکرات مناسبی در خصوص حمایت از شرکت های ایرانی در روسیه انجام نمی شود، اما کشورهای دیگر رایزنی های گسترده ای را در این زمینه انجام می دهند.
صفراف ادامه داد: غربی‎ها ماه‎ها و سال‎ها سر یک قضیه کوچک داستان سرایی کرده و چهره غیر واقعی از ایران معرفی می‎کردند و برابر دستاوردهای ایران سکوت می‎کردند. لذا مردم ما جایگاه، دستاوردها و حرف‎های شما را نمی‎شناسند.
نداشتن رسانه برای معرفی و توانمندی های ایران در روسیه، تمایل ایرانی ها به حضور در بازار روسیه با تکیه بر واسطه گری و توجه نکردن به بازاریابی، رایزنی کشور های غربی و آمریکایی برای جلوگیری از افزایش سطح تبادلات در کشور روسیه و حتی ایران از دیگر دلایل عنوان شده از سوی این مقام روسی در خصوص رشد نکردن سطح تبادلات مالی بین ایران و روسیه است.
وی با یادآوری اینکه در بازار روسیه منتظر ایرانیان هستیم، افزود: اما قسمت مهم کار را باید خود شما انجام دهید و نظر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به ایران بسیار مثبت است.
سفر رجب صفر اف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و رئیس مرکز مطالعات معاصر ایران در مسکو به استان گلستان چهار روز است که در این سفر ضمن نشست با مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی و بازدید از کارخانه ها و مناطق گردشگری قرار است از ظرفیت های این خطه، فیلم تهیه و به زبان روسی پخش شود.
در گلستان علاوه بر زیست ۶ هزار خانوار قزاق، بیش از ۱۰ خانوار روس در کنار جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزارنفری این خطه زندگی می کنند.
استان مرزی گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان ودریای خزر، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *