1

پیش‌بینی برداشت ۳۵۵ تن “چیکو” از باغات جنوب سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت میوه گرمسیری چیکو از سطح ۱۶۶ هکتار از باغات سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، اردشیر شهرکی اظهار کرد: از اواخر فروردین ماه به مدت سه ماه کار برداشت چیکو در این استان آغاز و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳۵۵ تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان این‌که این محصول گرمسیری عمدتا در شهرستان‌های چابهار، سرباز، کنارک و قصرقند کشت می‌شود، افزود: چیکو به عنوان میوه گرمسیری در سطح ۲۵۰ هکتار از باغات میوه سیستان و بلوچستان کشت می‌شود.

وی گفت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری کشور است به طوری که در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی رقیب است.

شهرکی بیان کرد: چیکو یکی از درختان میوه مناطق گرمسیری است که در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی گرم و مرطوب بخوبی رشد می‌کند که هم مصرف خوراکی و هم دارویی دارد.

وی گفت: درخت چیکو رشد نسبتا کمی دارد ولی دارای عمر طولانی و در مقابل بادهای شدید نیز مقاوم است و خشکسالی متوالی را بخوبی تحمل می‌کند و از نظر تحمل شوری خاک نیز مشابه درختان خرماست.

وی اظهار کرد: میوه چیکو به دو شکل گرد و تخم مرغی است که در زمان نارس بسیار سفت و غیرقابل مصرف است و طعم شیرینی آن شبیه گلابی است، هم تازه خوری دارد و هم در تهیه شیرینی، سالاد و دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرکی گفت: میوه درخت چیکو مصرف خوراکی دارد، اما از بخش‌های مختلف آن مثل گل ها، برگ ها، میوه نارس، پوست و بذر چیکو نیز به عنوان دارو استفاده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان هم‌چنین در ادامه به پتانسیل مطلوب استان در تولید میوه‌های گرمسیری نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲۶ هزار تن انواع میوه گرمسیری سال گذشته از سطح باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک هفت هزار و ۶۹۶ هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت انواع میوه گرمسیری اختصاص دارد که ۶ هزار و ۳۳۳ هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است .

وی افزود: سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری کشور محسوب می‌شود، به طوری که در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: چیکو، گوواوا ، کُنار، نارگیل و موز از عمده‌ترین میوه‌های گرمسیری نواحی جنوب این استان است.

وی افزود: موز از مهم‌ترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده، به طوری که در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح باغات جنوب استان این محصول کشت می‌شود.