اهم اخبار

چشم طمع سودجویان به کیوی مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سود سرشار دلالان و سودجویان در بازار میوه و تره بار بویژه مرکبات شمال باعث شده تا آنها چندماه مانده به برداشت کیوی روانه باغهای این محصول در غرب مازندران بویژه شهرستان تنکابن شوند.

این افراد سقف قیمت خرید کیوی را بین یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم تعیین کرده اند و در کنار آن این شائبه را در بین باغداران ایجاد می کنند که قیمت کیوی از این بالاتر نخواهد رفت و باغداران در صورت نفروختن ضرر خواهند کرد.
شیوه دلالان مثل همیشه استفاده از نیاز مالی باغداران و نیز نبود سازماندهی منظم برای خرید محصول کشاورزاست و از این طریق محصولی را که به سختی تولید می شود به اسانی و ارزانی می خرند.
این درحالیست که قیمت این محصول در بازار خرده فروشی استان مازندران در فصل برداشت گذشته کمتر از ۴۰هزار ریال در کیلوگرم نبوده و در واقع دلالان سودی حدود ۳ برابر بیشتر از تولید کنندگان این محصول می خواهند.
بر اساس آمار مراجع رسمی از سطح بیش از هشت هزار هکتار باغ های کیوی کشور، سالانه حدود ۲۲۱ هزار تن محصول برداشت می شود که حدود ۱۶۰ هزار تن آن مربوط به باغ های مازندران است.
کیوی گیاه بومی جنوب چین است و میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.
در اوایل دهه ۵۰ شمسی کشت این گیاه در شمال کشور بوِیژه غرب مازندران مستعد تشخیص داده شد و بخشی از اراضی این منطقه به کشت این گیاه اختصاص داده شد.
تنکابن در غرب مازندران یکی از قطب های تولید کیوی در کشور است و بیش از ۳ هزار هکتار ازباغهای این شهرستان زیر کشت این میوه است.
باغداران کیوی مازندران که پس از برف سنگین و سرمازدگی شدید سال ۹۵ به سختی باغ های خود را احیاء نمودند و منتظر رسیدن محصول هستند تا بخشی از خسارت های گذشته را جبران کنند، این روزها با قیمت های بسیار پایین از سوی دلالان و سودجویان مواجه شده اند.
در حالی که زمان برداشت این محصول ۱۵ آبان به بعد است ، دلالان از هم اکنون با توجه به نیاز مالی باغداران ، اقدام به خرید کیوی از سر باغ می کنند تا با عرضه آن به بهانه محصول نوبرانه در بازار داخلی به سود سرشاری دست یابند.
یک باغدار تنکابنی درباره آخرین وضعیت کیوی به خبرنگار ایرنا گفت : تولید کیوی یکی از رایج ترین محصولات بین باغداران این منطقه است و اگر ماندگاری شرایط آب و هوایی به همین شکل ادامه یابد شاهد تولید محصولی با کیفیت خواهیم بود.
اسماعیل امیری با اشاره به حضور زودهنگام دلالان در باغ های کیوی این شهرستان افزود : قیمت پیشنهادی آنها همان قیمت سال گذشته است و بعید به نظر می رسد باغداری حاضر به فروش محصول خود با این شرایط باشد مگر اینکه به دلیل مشکلات و فشارهای اقتصادی مجبور به این کار شود.
وی اظهار داشت : چشم امید باغداران به فروش کیوی امسال است تا بتوانند بخشی از خسارت های سرمازدگی سال ۹۵ و همچنین اقساط تسهیلاتی را که برای این منظور دریافت کرده اند پرداخت نمایند .
به گفته این باغدار ، باید تعاونی ها در این زمینه فعال شوند و با خرید منصفانه از باغدار ، محصول را به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانند و از این طریق جلوی دلالی های کاذب گرفته شود.
**صادرات پر سود کیوی در سال جاری
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در این باره گفت : امسال به واسطه افزایش قیمت ارز بسیاری از صادرکنندگان از هم اکنون به فکر صادرات این محصول افتاده اند.
احمد عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کیوی محصولی مورد پسند مردم کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس است و باید در زمینه صادرات ان با توجه به وجود شبکه های مختلف حمل و نقل برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
به گفته این کارشناس ، شرایط کشورهای واردکننده کیوی از ایران بسیار سختگیرانه است و اگر اندازه ، وزن و قند این محصول به حد استاندارد نرسد قابلیت صادرات نخواهد داشت.
وی به صادرکنندگان توصیه کرد از برداشت و صادرات بی موقع کیوی خودداری کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با انتقاد از نبود برنامه ای ضابطه مند برای فروش محصولات کشاورزی گفت : متاسفانه اقتصاد کشاورزی در کشور از راهبرد مشخصی برخوردار نیست و همین مسئله سبب نگرانی های فعالان این عرصه در هنگام فروش محصولات خود شده است.
عقیل استادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زمان برداشت این محصول ۱۵ آبان به بعد است و باید درصد قند آن به ۲٫۶ بریکس برسد تا از درخت چیده شود و قابلیت صادرات داشته باشد.
وی با بیان اینکه برداشت زود هنگام کیوی به بازار هدف این محصول لطمه می زند ، اظهار داشت : همیشه بین تولیدکننده و مصرف کننده دلالان متعددی حضور دارند که تنها به فکر جیبشان هستند و باید فعالیت آنها محدود شود.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی تنکابن ، بازاریابی یکی از موضوعات مهم و استراتژیک در محصولات کشاورزی به شمار می آید که باید در امر صادرات مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد : توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کیوی در این شهرستان با توجه به رونق کشت این محصول، ضروری است و باید با ایجاد زنجیره فراوری آن، زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این منطقه فراهم شود.
پیش بینی می شود امسال حدود ۶۰ هزار تن کیوی از باغ های شهرستان تنکابن برداشت شود.
*کیوی تنکابن برند جهانی
فرماندار ویژه تنکابن نیز با اشاره به کیفیت بسیار بالای کیوی این شهرستان ، گفت : کیوی تنکابن به اذعان بسیاری از کارشناسان به دلیل عدم استفاده از سموم و آفت کش ها، بسیار با کیفیت بوده و مشتریان زیادی در سایر کشورها دارد.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید از این محصول که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد حفاظت نمود و نباید اجازه داد تا دلالان و سودجویان به فعالان زحمت کش این عرصه زیان وارد کنند.
وی به خرید کیوی های سرمازده از سوی دولت در سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت : دولت تمام تلاش خود را کرد تا با خرید کیوی های سرمازده به باغداران کمک نماید و آنها را در شرایط نامناسب اقتصادی تنها نگذاشت.
به گفته حسینی جو ، نبود صنایع تبدیلی برای کیوی موجب شد تا در سال ۹۵ مشکلات زیادی ایجاد شود و محصولات این منطقه به کارخانه های استان های خراسان ، سمنان و آذربایجان فرستاده شود.
وی خواستار تمهیدات لازم برای جلوگیری از فعالیت دلالان و سودجویان در منطقه شد.
خبرنگار : علیرضا پورعلم
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *