1

کام تلخ تاک‌داران خرم‌دره‌ای از عدم خرید کشمش تیزآب

انگور

کام تلخ تاک‌داران خرم‌دره‌ای از عدم خرید کشمش تیزآب

برداشت انگور و تولید کشمش در ملایر

عدم خرید کشمش تیزآب باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای تاک‌داران خرم‌دره‌ای شده است.

به گزارش ایسنا، انگور از محصولات استراتژیک شهرستان خرم‌دره به شمار می‌رود که در حیات اقتصادی مردم این منطقه نقش بسزایی دارد.

به طور میانگین کشاورزان خرم‌دره‌ای سالانه ۲۵ تا ۳۰ تن انگور از باغات خود برداشت‌ می‌کنند که قسمت عمده این محصول تولیدی به صورت کشمش تیزابی فرآوری می‌شود و مابقی نیز به صورت تازه‌خوری و مصرف رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشمش جزو محصولات کشاورزی است که هر ساله بخش قابل توجهی از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد. تیزابی کردن انگور عملیاتی است که انگور با محلول تیزابی آغشته می‌شود تا فرایند خشک شدن سریع‌تر انجام شود  امروزه برای تهیه محلول تیزاب، از کربنات پتاسیم تجاری که به صورت پودر است، استفاده می کنند.

در حال حاضر عمده انگور تولید شده در شهرستان‌های ابهر خرم‌دره و سلطانیه به صورت تیزآب است که متاسقانه به علت کسادی بازار تیزآب، کشاورزان منطقه با چالش‌هایی مواجه شده‌اند، کشاورزانی که یک سال چشم به خوشه‌های انگور دوخته‌اند تا حاصل دسترنج خویش را ببینند.

با گذشت چند ماه از برداشت انگور در منطقه به علت عدم خرید و عدم اعلام خرید تضمینی از سوی دولت، کشمش تیزآب کشاورزان هنوز به فروش نرفته است که این امر معیشت کشاورزانی را که تنها از این طریق روزگار خود را می‌گذرانند با خطر جدی مواجه کرده است.

در همین رابطه رئیس جهادکشاورزی شهرستان خرم‌دره به خبرنگار ایسنا، گفت: سطح زیر کشت محصول انگور امسال در شهرستان خرم‌دره ۲۷۰۰ هکتار بود که حدود ۴۰ هزار تن انگور برداشت شد.

علیرضا اسداللهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۸ رقم انگور در باغات شهرستان موجود است، اظهار کرد: از عمده ارقام انگور باغات خرم‌دره می‌توان به بی‌دانه سفید و قرمز، یاقوتی، فخری، عسگری، شاهانی، گوگری، خلیلی و صاحبی اشاره کرد که بیشتر انگور بی‌دانه سفید تبدیل به کشمش می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از محصول انگور تولید شده توسط کشاورزان خرم‌دره‌ای به صورت کشمش تیزآبی و آفتابی فرآوری می‌شود، اظهار کرد: با پایان برداشت و فرآوری انگور حدود هفت‌هزار تن کشمش تیزابی از باغات خرم‌دره به‌دست آمده است.

این مسئول با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای تاک‌داران خرم‌دره‌ای مبنی بر عدم خرید کشمش تیزآبی، تاکید کرد: اعلام خرید تضمینی از سوی دولت یکی از راهکارهای فائق آمدن به این مشکل است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون چندین جلسه برای حل مشکل کشاورزان با تعاون روستایی برگزار شده است، اظهار کرد: تاکنون دستوری مبنی بر خرید تضمینی کشمش تیزآب اعلام نشده است اما در صورت اعلام آمادگی کامل برای خرید این محصول در شهرستان وجود دارد.

اسداللهی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات خرید و فروش کشمش تیزآبی در شهرستان در جریان است، عنوان کرد: به علت بالا بودن حجم تولید این امر به تنهایی کافی نیست و باید تمهیدات لازم برای صادر کردن این محصول اندیشیده شود که دولت مشوق‌هایی برای صادرکنندگان این محصول در نظر گرفته است.

با گذشت چندین ماه از برداشت انگور کشاورزان منطقه چشم امید خود را به دولت‌مردان دوخته‌اند تا گام‌های محکمی برای حل این مشکل بردارند تا آن‌ها نیز از گنج رنج خویش بهره‌مند شوند.