اهم اخبار

کاهش ۲۷ درصدی واردات جو برای حمایت از تولید داخل/ درخواست کاهش زمان تعرفه فصلی جو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام گفت:‌ رقمی را برای واردات جو با برآورد تولید داخل پیش‌بینی کرده بودیم که این رقم به دلیل کاهش بارندگی‌ محقق نشد و نزدیک به ۳۶۰ هزار تن جو از منابع داخلی جمع‌آوری و عرضه می‌شود.

 تورج صارمی امروز در مورد وضعیت تأمین جو به‌ عنوان یکی از نهاده‌های خوراک‌ دام اظهار داشت: واردات یک سری اقلام خوراکی دام از جمله جو در سال گذشته روند کاهشی داشته، به‌ طوری‌که واردات این محصول در سال گذشته منفی ۲۵ درصد و امسال منفی ۲۷ درصد بوده است.

به دلیل افزایش ۴۰ درصدی قیمت جو  چون وزارت جهاد پیش‌بینی‌هایی را از تولید داخل داشت، تا مابه‌التفاوت آن از محل واردات تأمین شود و با کاهش سطح بارندگی‌ها در کشت پاییزه کاهش سطح عملکرد داشتیم که مابه‌التفاوت آن را برای واردات پیش‌بینی کرده بودیم.

وی این را هم گفت که شرکت پشتیبانی امور دام با کمک معاونت امور دام اتحادیه عشایر و تشکل‌های دامی، عرضه جو در بازار را از طریق بورس آغاز کرده تا قیمت جو را تعدیل کنیم.

صارمی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۶۰ هزار تن جو از منابع داخلی جمع‌آوری و عرضه می‌شود و قیمت آن را تعدیل خواهیم کرد.

خبر دیگری که مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام در وزارت جهاد کشاورزی داد، این بود که برای حمایت از تولید داخل هر ساله در زمان برداشت جو تعرفه فصلی لحاظ می‌شود که در این زمان واردکننده رغبت کمتری برای واردات دارد و امسال درخواست کرده‌ایم که بازه زمان تعرفه فصلی کاهش یافته یا کلاً این تعرفه فصلی حذف شود.

قیمت تضمینی هر کیلوگرم جو ۱۰۳۰ تومان بوده که در تابلوی بورس به قیمت ۸۸۰ تومان در هر کیلو عرضه می‌شود و در بازار آزاد ۹۲۰ تومان است، اما طی یکی دو هفته گذشته قیمت این نهاده دامی تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *