اهم اخبار

کاهش ۵۰ درصدی صادرات پسته طی دوماهه امسال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یکی از صادرکنندگان خشکبار کشور گفت: بر اساس آمار گمرک جهوری اسلامی ایران صادرات پسته در ماه های فروردین و اردیبهشت ۲۰ هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

«اسدالله عسگر اولادی» درباره وضعیت تولید و صادرات افزود: براساس آمار گمرک در دو ماهه اول سال گذشته ۴۰ هزارتن پسته انواع پسته کله قوچی، احمد آقایی، اکبری و فندقی به کشورهای هدف صادر شده است.

وی مجموع صادرات پسته در سال گذشته را ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن اعلام کرد و اظهار داشت: اکنون ۲۰ هزارتن دیگر پسته سال گذشته ذخیره داریم که تا قبل از شروع فصل برداشت صادر خواهد شد.

مشکلات صادر کنندگان خشکبار طی ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف می‌شود

این فعال بخش خصوصی علت اصلی کاهش حجم صادرات پسته را مشکل در نقل و انتقال پول و پیمان سپاری ذکر کرد و گفت: اکنون صادرات محصولاتی همچون خشکبار طبق شرایط بانک مرکزی با محدودیت انجام می‌شود؛ ما خود براین باوریم که ارز ناشی از صادرات باید به چرخه اقتصاد باز گردد.

عسگر اولادی گفت: طبق پیشنهاد صادرکنندگان به هر میزان که صادرات انجام می‌شود پروانه صادراتی را به واردکنندگان بفروشیم و در مقابل کالا وارد شود که تاکنون بانک مرکزی به این موضوع عمل نکرده است.

وی اظهارداشت: بنابراین تقاضا کردیم این موضوع هفته آینده با برگزاری جلسه ای با بانک مرکزی بررسی و در نهایت تا ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف شود.

پیش بینی تولید ۲۵۰ هزارتن پست

وی فصل برداشت پسته تازه را از ۱۵ شهریور جاری عنوان کرد و گفت: امسال به دلیل شرایط بارندگی‌های مناسب وضعیت تولید در باغات کرمان را مطلوب ارزیابی می‌شود.

عسگراولادی پیش بینی کرد: امسال بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزارتن محصول در سطح ۳۸۰ هزار هکتار تولید خواهد شد که باید با حجم ۱۶۰ هزارتن مشابه سال گذشته صادرات انجام شود تا بازارهای صادراتی ما از دست نرود.

وی با بیان اینکه هر تن پسته در بازارهای جهانی بین ۸ تا ۹ هزار یورو معامله می‌شود، افزود: هم اکنون نیز قیمت هر کیلوگرم پسته کله قوچی و اکبری در بازار داخلی ۱۴۰ هزارتومان و سایر ارقام حدود ۱۲۰ هزارتومان است

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *