اهم اخبار

کمبود برنج و شکر نداریم/ گران‌فروشی به وزارت کشاورزی ربطی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که طی ماهای گذشته قیمت برنج و شکر به عنوان محصولات پرنوسان رو به افزایش بوده و وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را به گردن دیگری انداخته‌اند، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که هیچ کمبودی در زمینه تولید و موجودی برنج و شکر در کشور وجود ندارد و وزارت کشاورزی مسئول عرضه و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سطح ملی است؛ نه مغازه‌های سطح شهر.

عباس کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در زمینه شکر و برنج هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و ممکن است در هر بازاری هزارگونه رفتار وجود داشته باشد که ارتباطی به موجودی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه موجودی کشور از نظر محصولاتی مانند برنج و شکر هیچ مشکلی ندارد، افزود: به عنوان مثال طی هفته‌های آینده چغندر قند در کارخانه‌ها به بهره‌برداری رسیده و شکر حاصل از آن در بازار عرضه می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. اما باید گفت که قیمت یک محصول مانند برنج و شکر ارتباطی به موجودی آن ندارد و ممکن است عواملی مانند احتکار، عدم عرضه یا وجود نقص در آن، گرانفروشی و غیره باعث نوسان قیمت و گران شدن آن محصول در بازار شود.

کشاورز تصریح کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی مسئول عرضه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سطح ملی است نه مغازه‌ها یا بازار خرده فروشی در سطح شهرها.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرده بود که عرضه شکر تولید شده از چغندر قند روزبه روز در حال افزایش است و قیمت آن نیز در آینده نزدیک به قیمت منطقی کیلویی ۲۹۰۰ تومان در بازار خرده فروشی نزدیک خواهد شد.

همچینین کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید بازار برنج پیش‌بینی کرده که امسال ۲۰ درصد به تولید برنج نسبت به سال گذشته افزوده شود و به حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد اما عامل اصلی گرانی این محصول دلالان هستند، چرا که قیمت آن در خرده فروشی‌ها ومغازه سطح شهر بیش از حد افزایش پیدا کرده و از قیمت کیلویی ۹۰۰۰ تومان تا ۱۴۰۰۰ تومان متفاوت شده است.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *