1

گام نخست مازندران برای تامین ۱۰ درصد گوشت قرمز وارداتی

با امضای تفاهم نامه همکاری اصلاح نژاد دام برای نخستین بار در کشور ، مازندران نخستین گام را برای تامین ۱۰ درصد از گوشت قرمز وارداتی کشور برداشته است .

 

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با امضای این تفاهم نامه مرحله نخست اصلاح نژاد دام با استفاده از فناوری‌ها ی های نوین به منظور افزایش بازدهی تولیدات دامی همسو با رویکرد خوداتکایی در تولید گوشت قرمز و شیر و خارج شدن از وابستگی به واردات با ظرفیت ۱۵ هزار راس گوسفند و بز در منطقه پشتکوه ساری آغاز شد.

این تفاهم نامه همکاری بین استانداری مازندران و جهاد کشاورزی این استان با سازمان اقتصادی کوثر و سپیدان امضاء شده است که طی آن در این مرحله با واگذاری حدود ۴۰ هکتار از زمین‌های منابع ملی به این دو مجموعه قرار است اصلاح نژاد ۱۲ هزار راس گوسفند و سه هزار راس بز مولد تا پایان امسال انجام شود.

تفاهم نامه امضاء شده بخشی از برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح نژاد دام است که بر اساس آن قرار است امسال تعداد دام‌های تحت پوشش مدیریت اصلاح نژاد از ۱۱۰ هزار راس تا پایان سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۱۴۰ هزار راس افزایش بیابد.

گسترش پرورش دام‌های دو منظوره برای کاهش واردات گوشت و شیر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و همسو با این رویکرد برنامه مدیریت اصلاح نژاد دام در مازندران مورد تاکید این وزارتخانه و از برنامه‌های جدی در دست پیگیری استاندار مازندران بوده است.

مجوزهای لازم واگذاری زمین‌های مربوطه پس از استعلام از سوی منابع طبیعی وشرکت آب منطقه‌ای با نظارت و پیگیری جهاد کشاورزی و دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران صادر شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که با اجرای این پروژه حدود ۳۰ هزار راس گوسفند و بز مولد امسال در استان تولید می‌شود.

علیرضا عطایی نژاد با بیان اینکه متوسط بره دهی گوسفند و بز در مازندران هم اکنون هفت دهم و تولید گوشت قرمز هم ۳۵ تا ۴۰ کیلو گرم است، افزود: با اصلاح نژاد این دام که تعدای زیادی از کشور فرانسه وارد شده است میانگین بره دهی تا ۲ و میزان گوشت نیز تا ۶۰ کیلو گرم افزایش می‌یابد.

وی با اعلام اینکه طرح‌های توسعه‌ای اصلاح نژاد برای مرحل بعدی هم پیش بینی شده است و در همین مرحله متوقف نخواهد ماند، گفت: طبق برنامه نژاد گوسفند زل بومی استان مازندران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

معاون جهاد کشاورزی مازندران افزود: نژاد گوسفند زل در مقابل بیماری‌ها و برخی از انگل‌های شایع در مازندران شامل «فاسیولا و تک یاخته ای» و همچنین در مقابل سرما و گرما از مقاومت بالایی برخوردار است و از نظر تغذیه نیز کم توقع است.

نژاد گوسفند زل به نژاد آریایی معروف است چرا که شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این نژاد توسط اقوام آریایی که در مناطق گرگان و مازندران ساکن بودند اهلی شده و مورد استفاده قرار گرفته است و تنها نژاد گوسفند بی دنبه محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که نژاد زل با تنوع اقلیم‌های کوهستانی و کوهپایه ای سازگار بوده و به همین دلیل بخش زیادی از روستاییان جنگل نشین و یا ساکنین حاشیه جنگل اقدام به نگهداری این نژاد از گوسفند می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مازندران وجود دارد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر تا ۹۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز در داخل کشور تامین و سالانه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار این محصول به کشور وارد می‌شود.

بر اساس برنامه مدیریت اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران باید به یکی از کشورهای صادر کننده گوشت قرمز تبدیل شود.
آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که در سال ۵۷ تولید شیر در ایران از ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن با رشد ۴.۱ برابری به بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در حال حاضر رسیده است.
همچنین گوشت قرمز از ۳۹۷ به ۸۶۰ هزار تن، گوشت مرغ از ۱۶۰ هزار تن با رشد بیش از ۱۵ برابری به مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

متوسط سرانه مصرف شیر در ایران ۱۱۵ کیلوگرم است و سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر ۱۲ کیلوگرم است.

وزارت جهاد کشاورزی سال جاری را برای کشور سال طلایی در تمامی محصولات کشاورزی به ویژه در صنعت دام وطیور اعلام کرد به همین دلیل سرمایه گذاری در بخش اصلاح نژاد دام و طیور توسط بخش خصوصی مورد تاکید استانداران شمالی قرار گرفت.