اهم اخبار

گزارشی از روند کاهش سطح کشت و تولید ۱۰ محصول اساسی کشاورزی طی ۵ سال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طبق آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیرکشت برخی محصولات استراتژیک از جمله گندم طی سالهای ۹۱ تا ۹۵ کاهش یافته،‌ اما با افزایش بهره‌وری، میزان تولید برخی محصولات از جمله گندم روند افزایشی داشته است.

به گزارش  خبرگزاری فارس،‌ در راستای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی و تولید کالاهای اساسی در داخل کشور بررسی روند ۵ ساله از سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بر طبق آمارهای موجود وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که با آن که در برخی محصولات از جمله گندم، پنبه و سیب‌زمینی شاهد کاهش سطح زیرکشت بوده‌ایم، اما به دلیل افزایش بهره‌وری در برخی محصولات از جمله گندم، میزان تولید به مراتب بیشتر شده است.

جدول روند تغییر سطح زیر کشت محصولات کشاورزی طی ۹۱ تا ۹۵

همان طور که نمودار و جدول مقایسه‌ای نشان می‌دهد، میزان سطح زیرکشت گندم از ۶۳۵۹ هزار هکتار در سال ۹۱ به ۵۹۲۹ هزار هکتار در سال ۹۵ رسیده که ۴۳۰ هزار هکتار کاهش سطح زیرکشت در محصول استراتژیک گندم را نشان می‌دهد که به دلیل سیستم‌ آبیاری نوین و اصلاح نوع کود و سم مصرفی میزان تولید این محصول از ۸۸۱۶ هزار تن در سال ۹۱ به ۱۴۵۹۲ هزار تن در سال ۹۵ رسیده که حدود ۶ هزار تن افزایش تولید نشان می‌دهد.

در مورد محصولی مانند جو نیز با وجود آنکه تنها ۱۳۶ هزار هکتار به میزان سطح زیر کشت آن افزوده شده، اما میزان تولید نسبت به سال ۹۱ ۳۰ درصد افزایش داشته است.

در مورد ذرت دانه‌ای هم به عنوان محصولی آب‌بر با آنکه سطح زیر کشت آن از سال ۹۱ تا سال ۹۵ بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته، اما تولید این محصول به دلیل افزایش بهره‌وری تنها ۲۵ درصد کاهش یافته است.

جدول میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی ظرف سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵

با بررسی کلی نمودارها و جدول میزان تولید این نتیجه حاصل می‌شود که طی ۵ سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ تنها سطح زیرکشت محصولاتی همچون جو، شلتوک برنج و چغندر قند اندکی افزایش داشته که به تبع آن تولید نیز افزایش یافته است.

البته این موضوع در مورد شلتوک برنج صادق نیست. چرا که با وجود افزایش ۲۶ هزار هکتاری سطح زیر کشت این محصول طی ۵ سال روند تولید آن رو به کاهش بوده به طوری که ۴۳۹ هزار تن کاهش تولید در این محصول داشته‌ایم که این نشانگر آن است که این محصول در استان‌های آب‌بر و کم‌بازده به جز دو استان شمالی گیلان و گلستان کشت می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی در مورد الگوی کشت برنج بارها تأکید کرده که به جز این دو استان نباید در استان دیگری این دو محصول کشت شود، چرا که میزان تبخیر بالا و بازدهی کمی دارد.

همچنین در مورد محصولات پر مصرفی همچون سیب‌زمینی که در سال ۹۱ بیش از ۱۸۰ هزار هکتار کشت این محصول را در کشور داشته‌ایم، با کاهش ۲۲ هزار هکتاری سطح زیرکشت تولید این محصول از ۵۰۶۹ هزار تن به حدود ۵ هزار تن یعنی به اندازه نیاز کشور باقی مانده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *