اهم اخبار

گله جهاد کشاورزی از گمرک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
معاون وزیر کشاورزی در واکنش به توقف طرح “بازار در برابر بازار” تجارت محصولات کشاورزی توسط گمرک گفت: اگر اشکالی در این طرح وجود دارد، باید مشکل طرح برطرف شود نه اینکه جلوی آن را بگیرم تا تولیدکننده و هم‌وطن باغدار به خفت و خواری بیفتد.
محمدعلی طهماسبی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره “احتمال صوری بودن صادرات سیب درختی برای کاهش تعرفه واردات موز در طرح بازار در برابر بازار” و توقف این طرح توسط گمرک کشور اظهار کرد:  برای مشخص شدن حقیقت این امر بهتر است که با رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی که سیب‌های آنها قبل از آغاز شدن «طرح بازار در برابر بازار سیب و موز» در سردخانه‌های تلمبار شده بود صحبت داشت.
وی افزود:  تنها در استان آذربایجان غربی در ابتدای بهار سال جاری۱۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های بخش خصوصی این استان وجود داشت که اگر این طرح اجرا نشده بود اکنون تمام آنها در انبار باقی مانده و  پوسیده بود.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه بازار در آن شرایط، کشش مصرف این حجم سیب تولیدی را نداشت ادامه داد: سوال اینجاست که اگر این سیب‌ها صادر نشده پس کجا رفته است، آیا  آنها را چال کرده اند یا بیرون ریخته شده است؟
اگر صادرات صوری سیب صورت گرفته باشد مسئولیت با گمرک است
وی با اشاره به اینکه باید در نظر داشت که این سیب‌ها مربوط به بخش خصوصی بوده است تصریح کرد:  آیا بخش خصوصی حاضرمی‌شود سیب‌های خود را دور بریزید و صدایش هم در نیایید؟
طهماسبی گفت:  در جلسه تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی برخی افراد نیز این اظهارات ( صوری بودن صادرات سیب برای  کاهش تعرفه واردات موز) را مطرح کردند  که در حضور آنها با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی تماس تلفنی برقرار شد و میزان سیب موجود در سردخانه‌های آنها را  در اوایل بهار پرس‌وجو کردیم و مشخص شد که تمام موجود سردخانه‌های آنها خالی‌شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌صورت معدود نیز تخلفی در این خصوص صورت نگرفته است گفت: درصورتی‌که تخلفی نیز صورت گرفته باشد مسئولیت آن با گمرک است، هرچند من معتقد به این امر نیستم.
شایعه سازی “صادرات سیب صوری” از طرف برخی واردکنندگان
این مقام مسئول افزود: برخی از افراد سودجو و دلال برای اینکه بازار کشور را در دست بگیرد و به‌راحتی بتوانند از آن بهره‌برداری کنند این اظهارات را مطرح می‌کنند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزان و باغدارن کشور تمام زندگی و در آمدشان از محصولات تولیدی است و درصورتی‌ که نتوانیم “طرح بازار در برابر بازار” را  ادامه دهیم و در راه آن “سنگ‌اندازی” کنیم محصولات تولیدکنندگان  روی دستشان باقی می‌ماند.
وی با بیان اینکه شرایط واردات در کشور از صادرات راحت و مهیاتر است تصریح کرد: وقتی بازار در اختیار دیگران (واردکنندگان موز) قرار می‌گیرد  منطقی است که در در مقابل آن باید محصولی را نیز صادر کرد.
طرح بازار در برابر بازار مانع واردات محصولات کشاورزی شده، می‌خواهند آن را زمین بزنند
طهماسبی گفت: برخی طرح بازار در برابر بازار محصولات کشاورزی را به‌عنوان مانعی برای فعالیت خود می‌بینند و به دنبال آن هستند تا به هر نحوی که می شود آن را  زمین بزنند.
وی گفت: ما معتقدیم که کاری بدون اشکال وجود ندارد، در صورتی‌که اشکالی در طرح “بازار در برابر بازار” وجود دارد، باید زیرک بود و اشکالات طرح را برطرف کنیم نه اینکه بیایم جلوی آن را بگیرم تا تولیدکننده و هم‌وطن باغدارمان به خفت و خاری بیفتد.
طهماسبی گفت: باغدارن برای فروش محصولات مازاد مصرف خود در بازار اول به خدا بعد به ما امید دارند، چرا باید کاری کنیم که بدون صادرات در بازار خود را به روی دیگران باز کنیم.
وی با بیان اینکه تعداد واردکنندگان موز در کشور زیاد است افزود:  برخی نمی‌گذارند که طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌درستی به مرحله اجرا درآید و برای آن مشکلات ایجاد می‌کنند.
طهماسبی گفت: بازار شکر را نیز همین دلال‌ها به هم ریختند و کسانی هستند که پا بر روی دم آنها گذاشته شود مشکل آفرینی می‌کنند.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *