اهم اخبار

گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز سامانه دار شدند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه ای برای رصد و برآورد تولید سه محصول اصلی و پرمصرف پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد که ضایعات این محصولات را نیز کاهش می دهد.

 

«حسین اصغری» در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- ۱۳٩٧ افزود: در ۱۵ روز گذشته راه اندازی این سامانه در هشت استان ابلاغ شد و سال آینده برای برآورد تولید به همه استان ها تعمیم داده می‌شود.
وی توضیح داد: تکمیل این سامانه می تواند در کنترل بازار و کاهش ضایعات این محصولات نقش بسزایی داشته باشد.
اصغری تاکید کرد در سال زراعی جدید همسو با هدف کاهش سطح زیرکشت از طریق انتقال به گلخانه ها و افزایش بهره وری، سطح زیرکشت گلخانه ها بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش می یابد.
«در بخش سبزی و صیفی، توسعه کشت نشایی و جابجایی کشت به گلخانه ها برای محصولاتی مانند خیار، گوجه فرنگی و بادمجان دنبال می شود».

** کاهش سطح زیرکشت گوجه فرنگی و هندوانه
اصغری گفت: در سه سال گذشته سطح زیرکشت گوجه فرنگی از ۱۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار هکتار کاهش یافته است و در مورد هندوانه نیز با ۳۵ هزار هکتار کاهش مساحت روبرو بوده ایم.
به گفته وی، برنامه ریزی تولید براساس چند عامل مانند سرانه مصرف، برنامه صادرات پنج ساله و نیاز صنعت صورت می گیرد؛ ضمن اینکه کشاورزان باید سطح زیرکشت را رعایت کنند تا در بازار دچار مشکل نشوند.
وی تاکید کرد برای کاهش ضایعات توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار است.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال مجموع خرید تضمینی سیب زمینی ۲۶ هزار تن بود که برنامه توسعه صادرات این محصول را در دستور کار داریم.
به گزارش ایرنا، سال زراعی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد؛ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید تا پیش از آغاز سال زراعی به تصویب شورای اقتصاد برسد.
معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی امروز درباره افزایش قیمت سیب زمینی گفت: هر کیلوگرم این محصول از اسفندماه سال ۱۳٩٢ تا یک ماه گذشته در مزرعه ۶۰۰ تومان خریداری می شد اما به دلیل تحول بازار ارز، میل به صادرات آن افزایش یافت.
«عباس کشاورز» در پاسخ به اینکه گفته می شود در مناطق مرزی قیمت هر کیلوگرم سیب زمین یک دلار است، اعلام کرد: در مناطق مرزی کشور تولید سیب زمینی نداریم و اگر دولت ببیند قیمت این محصول بیش از اندازه در حال افزایش است، صادرات را ممنوع می کند.
به گفته وی، سیب زمینی محصولی سنگین است که قابل قاچاق نیست و از مبادی رسمی صادر می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: قیمت سیب زمینی در هیچ جای دنیا یک دلار نیست؛ بلکه سه دهم دلار است؛ هرچند منکر سوءاستفاده دلالان از افزایش نرخ ارز نیستیم.
سیزدهم شهریورماه مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: امسال برای حمایت از تولید، ۲۵ هزار تن سیب زمینی بهاره با هدف مدیریت بازار و جلوگیری از ضایعات به صورت تضمینی خریداری شد.
ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- ٩٧ با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد.
در این آیین ۳۲ کشاورز نمونه، محقق و مدیران موفق تجلیل شدند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *