1

یافتن راهکارهای عملی برای ارتقای سطح کیفیت تولیدات ایرانی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد سمینار «جنبه های قانونی صادرات مواد غذایی به کشورهای جهان از دیدگاه کنترل کیفیت» را با همکاری موسسه یوروفاین آلمان در اتاق مشهد برگزار کردند.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق مشهد با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت و کیفیت محصولات غذایی و دارویی به دلیل ارتباط مستقیم آنها با سلامت جامعه، تشکیل این سمینار را در راستای یافتن راهکارهای عملی برای ارتقای سطح کیفیت تولیدات ایرانی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی عنوان کرد و همکاری تولیدکنندگان ایرانی با آزمایشگاه های معتبر بین المللی را راهی برای افزایش استانداردهای محصولات ایرانی و زمینه حضور آنها در بازارهای جهانی دانست.

به گفته او موسسه یوروفاین در حوزه کنترل کیفیت واردات و صادرات محصولات غذایی و دارویی، خوراک دام و طیور در بیشتر کشورهای دنیا فعال است و درحال حاضر آزمایشگاه های پیشرفته ای در هر پنج قاره تاسیس کرده و از این طریق خدمات خود را ارائه می دهد.

وی تاکید کرد: بیشترین سرمایه گذاری های این موسسه در بخش تحقیقات صورت می گیرد و متناسب با آن قادر است در بازه زمانی کوتاه گزارش های تحلیلی خود را در مورد انواع مواد اولیه در بخش های غذایی و دارویی در اختیار متقاضی قرار دهد.

شراره تاریمرادی نماینده موسسه یوروفاین با بیان این نکته که برای انجام آزمایش ها زنجیره ای از تولید محصولات درنظر گرفته می شود، گفت: کارشناسان مجموعه، ۱۳۰ هزار روش آزمایشی تعریف کرده و همین قابلیت نقطه تمایز این موسسه با سایر شرکت های فعال در این زمینه است.

وی تاکید کرد: ایران از نظر تخصص و ظرفیت های کاری در این بخش نسبت به سایر کشورهای منطقه در سطح بهتری قرار دارد هرچند درحال حاضر برخی موانع بانکی و سرمایه گذاری وجود دارد که مانع تاسیس شعبه یوروفاین در ایران می شود. به گفته تاریمرادی موسسه یوروفاین، بعد از مطالعات بسیار به این نتیجه رسید که باید شعبه ای در ایران داشته باشد و امروز این پروژه در حال بررسی است.

در ادامه جلسه موضوعاتی از قبیل آلاینده ها و دلایل مضر بودن آنها برای سلامتی، آنالیز ویتامین ها، ایمنی غذایی فرآورده های چای، ادویه، مغزهای خوراکی و خشکبار، جایگاه محصولات ارگانیک در اتحادیه اروپا، توسعه صادرات محصولات ارگانیک ایران به اتحادیه اروپا، اصالت سنجی و ردیابی از طریق آنالیز DNA درمواد غذایی، تشخیص محصولات تراریخته GMO و ویژگی های محصولات حلال موضوعاتی بودند که در بحث های کارشناسی توسط نمایندگان موسسه یوروفاین مورد بررسی قرار گرفت.