اهم اخبار

یافته های مطالعات محقق ایرانی دانشگاه واشنگتن نشان می دهد؛ مصرف کم غلات و میوه عامل مرگ میلیون ها نفر در جهان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طبق گزارش اخیر محققان، عدم مصرف میزان بهینه و مطلوب مواد خوراکی و مواد مغذی منجر به مرگ سالانه ۱۱ میلیون نفر در جهان می شود.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا در مطالعه خود به بررسی داده‌های بدست آمده از ۱۹۵ کشور پرداخته و دریافتند یک مرگ از هر ۵ مرگ در جهان (معادل ۱۱ میلیون مرگ) با کمبود میزان بهینه مصرف مواد خوراکی و مغذی مرتبط است.

محققان دریافتند مصرف کم غلات کامل (کمتر از ۱۲۵ گرم در روز) فاکتور پرخطر اصلی ناشی از رژیم غذایی در رابطه با مرگ و بیماری در کشورهای هند، آمریکا، برزیل، پاکستان، نیجریه، روسیه، مصر، آلمان، ایران و ترکیه است.

در بنگلادش، مصرف کم میوه (کمتر از ۲۵۰ گرم در روز) فاکتور پرخطر اصلی ناشی از رژیم غذایی است.

در سال ۲۰۱۷، کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی عبارت بودند از فرانسه، اسپانیا، ژاپن و آندورا.

یافته‌ها بر نیاز فوری به تلاش‌های هماهنگ جهانی در راستای بهبود رژیم غذایی از طریق همکاری با بخش‌های مختلف سیستم غذایی تاکید دارد.

«اشکان افشین»، استادیار دانشگاه و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «خطرات ناشی از تغذیه بر طیف وسیعی از افراد در هر سن، جنسیت و وضعیت اقتصادی تأثیر می‌گذارد.»

درحالیکه رژیم غذایی ضعیف عامل مرگ حدود ۱۱ میلیون نفر در جهان است، رژیم غذایی مملو از سدیم، میزان کم غلات کامل و میزان کم میوه عامل مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ در جهان بوده است.

علل این مرگ‌ها شامل ۱۰ میلیون مرگ به علات بیماری قلبی-عروقی، ۹۱۳ هزار مرگ مرتبط با سرطان و حدود ۳۳۹ هزار مرگ ناشی از دیابت نوع۲ بوده است.

طبق این گزارش، مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی از ۸ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ افزایش یافته که ناشی از افزایش در نرخ جمعیت و افزایش سن جمعیت است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *