اهم اخبار

۵UP نخستین نوشابه لبنی ایران محصول جدیدی از شرکت کاله روانه بازار شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش اگروفودنیوز، به نقل از روابط عمومی هولدینگ صنایع غذایی سولیکو، محققان ایرانی موفق به تولید نوشابه بر پایه شیر برای اولین بار در ایران شدند. این نوشیدنی که از دهه ۵۰ میلادی در اروپا تولید و مصرف میشود نوشیدنی محبوب کشور سوییس می‌باشد. اولین نوشابه لبنی ایران با نام‌های “۵ آپ و “لاکیدو” و در شرکت فرآوردههای لبنی کاله به تولید انبوه رسیده و راهی بازارهای داخلی و جهانی شده است.

نوشابه لبنی چیست؟

نوشابه لبنی در واقع نوشابه‌ای است که با پایه لبنی تولید شده است. این نوشابه‌ها همان طعم و خاصیت نوشابه‌های معمولی را دارند ولی به جای رنگ و طعم دهنده های مصنوعی از طعم دهنده های حاصل از فرآوری شیر در آن ها استفاده می شود به این ترتیب نه تنها مضرات نوشابه ها در آن ها رفع شده است، بلکه حاوی بخشی از خواص مفید شیر هم هستند.

اسید ماست به جای اسیدهای مضر

به جای اسیدهای مضر نوشابه‌های معمولی (اسید فسفریک برای نوشابه های سیاه و اسید سیتریک برای نوشابه‌های زرد) در نوشابه‌های لبنی از اسید لاکتیک استفاده می‌شود که حاصل از تخمیر شیر است. اسید لاکتیک همان چیزی است که ترشی ماست و دوغ را به وجود می‌آورد. و یک ماده آرامبخش است.

لاکتوز به جای قند

در نوشابه‌های لبنی برای بخشی یا همه شیرینی نوشیدنی از لاکتوز به جای قندهای معمولی استفاده می‌شود. در نوشابه‌های معمولی از ساکاروز و گلوکوز استفاده می‌شود که ضمن ایجاد کالری بالا و زمینه سازی برای چاقی، سبب ساز دیابت و فشار خون بالا می‌شوند. لاکتوز ضمن این که یک قند طبیعی حاصل از شیر است به دلیل کالری کمتر حاصل از آن، عوارض بسیار کمتری دارد.

تقویت استخوان ها به جای پوکی استخوان ها

مهمترین انتقادی که از نوشابه های گازدار می شود، این است که باعث آزاد شدن کلسیم از استخوان ها می‌شوند و در بلند مدت زمینه ساز پوکی استخوان می شوند. نوشابه‌های لبنی نه تنها حاوی اسیدهایی که از جذب کلسیم در سیستم گوارش جلوگیری می‌کنند نیست، بلکه حاوی مقادیر خوبی از کلسیم شیر است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *