اهم اخبار

آخرین وضعیت صادرات صنایع غذایی/ هشت گروه رشد و سه گروه افت داشته‌اند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طبق تازه ترین تحویل آماری وضعیت صادرات اقلام عمده گروه صنایع غذایی هشت گروه دارای رشد ارزش دلاری بوده‌اند و سه گروه غذایی با کاهش ارزش دلاری طی ۱۱اه سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه  سال  مواجه شدند.

به گزراش ایسنا، محصولات متنوع صنایع غذایی به جهت ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به محصولات کشاورزی، دارای مزیت بیشتری در صادرات هستند. بنابراین صادرات محصولات صنایع غذایی کشور طی ۱۱ماه سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ با افزیش ۷.۷ درصدی در ارزش به رقمی معادل ۱۸۷.۶ میلیون دلار  و از نظر وزنی ۱۰۷۲ هزار تن رسیده است.

طی ۱۱ماه  گذشته هشت گروه دارای رشد ارزش  دلاری بوده‌اند که شامل صنعت روغن نباتی،   اسانس و عرقیات، آب‌معدنی و آشامدینی، محصولات خوراکی گوناگون، فراورده‌های غلات، بیسکوییت، نان، شیرینی، فراورده‌های لبنی، خمیرهای غذایی، ماکارونی و خمیر مایه و در مقابل طی این مدت سه گروه با کاهش ارزش دلاری مواجه شدند که شامل کمپوت وکنسرو، کنستانتره، آب میوه و عسل هستند.

طی این مدت در مقایسه با ۱۱ماهه سال پیش از آن روند صادرات کمپوت و کنسرو ۵ درصد کنستانتره و آب میوه ۲۹ درصد و عسل ۱۶درصد کاهش داشته اند و در مقابل آن  فراورده‌های  لبنی ۱۸.۱ درصد فراورده های غلات ۴ درصد بیسکوییت نان و شیرینی و انواع شکلات ۱۰ درصد، خوراکی‌های گوناگون ۲۱ درصد آب معدنی و آشامدینی ۶.۱ درصد روغن نباتی ۱۶درصد اسانس و عرقیات ۲۴ درصد و خمیرهای غذایی، ماکارونی و خمیر مایه ۰.۶ رشد صادراتی را نشان می دهند.

فراورده‌های لبنی

با توجه به ارتقا سطح کیفی تولیدات لبنی کشور و انطباق با استانداردهای بازار هدف ورفع موانع صادراتی و روان سازی فرایندهای صارات محصولات لبنی طی ۱۱ ماه سال ۱۳۹۵ از نظر ارزشی جمعا به میزان۵۷۶.۶میلیون دلار به وزن ۳۵۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب از نظر ارزشی معادل ۱۸.۱ درصد و از نظر وزنی با ۹.۳ درصد افزایش صادرات روبرو بوده است.

 انواع بیسکوییت، نان شیرینی و انواع شکلات

طی ۱۱ماهه سال ۹۵، ۱۷۷ هزار تن انواع شیرینی، شکلات و بیسکوییت به ارزش ۴۴۴ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر  ارزشی ۱۰ درصد و به لحاظ وزنی با ۲.۵ درصد افزایش صادرات روبرو بوده و عمده بازارهای هدف کشورهای عراق و افغانستان هستند.

انواع کمپوت و کنسرو

طی ۱۱ماهه سال ۱۳۹۵ صادرات انواع کمپوت و کنسرو به لحاظ ارزشی معادل ۱۸۱.۱ میلیون دلار و از نظر وزنی ۷۲هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۵درصد کاهش یافته و از نظر وزنی ۳۳ درصد افزایش را نشان می دهد بنابراین با توجه به تولید محصولات مرغوب از مرکبات و تامین مواد اولیه تولید با قمیت‌های متعادل زمینه رشد صادراتی این بخش از صنعت غذایی کشور فراهم خواهد شد.

قند و شکر و فراورده‌های آن

طی ۱۱ماهه سال ۱۳۹۵ صادرات قند وشکر و فراورده‌های آن به ارزش ۲۳ میلیون دلار و به میزان ۳۰ هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ به لحاظ ارزشی تغییری نداشته وبه لحاظ وزنی با افزایش یک درصدی در صاردات روبه رو بوده است. لازم به ذکر است که کاهش و یا کندی روند این بخش از صنعت به دلیل محدودیت های ورود موقت شکر خام و همچنین بالا بودن قمیت‌ تحویلی از سوی دولت به بخش‌های تولیدی طی شش ماهه سال ۹۵ بوده و این امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی شده که توان رقابت پذیری در بازار هدف را از تولیدات صادراتی کشور ربوده تا موارد صادر شده مشمول اخذ مجوز موردی و یا موارد تجارت آزاد شوند.

روغن نباتی

صادرات روغن نباتی طی ۱۱ماهه سال ۹۵با توجه به محدودیت ورود موقت روغن خام تسویه نشده و محدویت ورود روغن پالم جهت استفاده در روغن  توانسته است به لحاظ ارزشی معادل ۷۰ میلیون دلار واز نظر وزنی ۴۷ هزار تن صاردت داشته که طی مدت مشابه  ۱۶ درصد افزایش ارزشی و ۴۱ درصد افزایش وزنی صادراتی داشته باشد.

محصنایع غذاییصولات صنعت آرد

طی ۱۱ ماه سال ۹۵ صادرات محصولات صنعت آرد بر اساس ارزشی معادل ۷۶.۶ میلیون دلار و از نظر وزنی ۵۴.۲ هزار تن بوده که در مقایسه در مدت مشابه سال قبل از ۴درصد رشد ارزشی  و ۱.۶ درصد رشد وزنی برخوردار بوده است. ممنوعیت واردات گندم و غیر فعال بودن ۴۵ درصد از کارخانجات تولید آرد در کشور از جمله موانع مهم در امر تولید آرد صادراتی در کشور به حساب می َآیند که قیمت نهایی تمام شده در ایران با  توجه به گندم تحویلی به کارخانه‌جات مانع  حضور در بازاهای هدف با قمیتی رقابتی است.

انواع کنستانتره و آب میوه

بر اساس آمار یازده ماه سال ۱۳۹۵، ۵۴.۲ هزار تن انواع آب میوه و کنستانتره میوه جات به ارزش ۶۵.۶ میلوین دلار به خارج صادر شده در مقایسه به مدت مشابه  از لحاظ  ارزشی ۲۹ درصد و از لحاظ وزنی  ۲۳ درصد کاهش صادراتی داشته‌اند. نوسانات تولید محصولات کشاورزی نیز در سالهای مختلف به دلایل مختلف و افزایش هزینه های تولید از جمله مهمترین نگرانی تولید و صادرات این گروه است که با تاثیر پذیری از این عوامل، وضعیت صادرات این محصولات در سالهای مختلف را با افت وخیز مواجه کرده است.

رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی نیز طی ۱۱ماه سال ۱۳۹۵ با ۱۸۳ میلیون دلار ارزش به وزن ۱۳۳ هزار تن در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ از لحاظ ارزشی تغییری نداشته و افزایش ۲۶ درصدی از لحاظ وزنی را نشان می‌دهد. تولید رب گوجه فرنگی متاثر از تغییرات میزان تولید گوجه فرنگی کشور و نیز قمیت آن  بوده و با توجه به نوسانات تولید صیفی‌جات در سالهای اخیر و افزایش قمیت داخلی محصول رب گوجه فرنگی و همچنین مشکلات تبادل ارز و حمل نقل در حوزه صادرات تمایل به توزیع این محصول نسبت به صادرات آن افزایش یافته و به نظر می رسد بسته بندی رب گوجه فرنگی در قوطی‌های کوچک مناسب مصرف کننده  بازار داغتری داشت و بنابراین حرکت تولید کنندگان و صادرکنندگان داخلی در آینده به این سمت و سو بیشتر خواهد بود.

خمیرهای غذایی، ماکارونی و خمیر مایه

طی ۱۱ماه سال  ۱۳۹۵، ۵۱ هزار تن انواع ماکارونی و محصولات مشابه  به ارزش ۴۵.۴ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ به لحاظ ارزشی ۰.۶ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۰ بوده است صنعت ماکارونی یکی از صنایع نوین در حوزه صنعت غذاست که در حال حاضر محصولات متنوعی با ارزش افزوده بالا تولید و صادرا می کند با بازاریابی وسیع سهم مناسبی از بازاهای منطقه‌ای را به خود اختصاص داده است.

 آخرین خلاصه‌ی تحویل آماری وضعیت صادراتی اقلام عمده صنایع غذایی طی ۱۱ماه سال۱۳۹۵ بوده است که در اختیار خبرنگار ایسنا قرار گرفته است و هنوز تحویل آماری وضعیت صادراتی دراین بخش طی ۱۲ماهه منتشر نشده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *