اهم اخبار

آغاز نشست کمیسیون استانداردهای غذایی کدکس با حضور ایران در فائو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سی و نهمین نشست کمیسیون استانداردهای غذایی موسوم به ‘کدکس الیمنتاریوس’ با حضور جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد ‘فائو’ در رم آغاز شد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان کشورهای عضو در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد، به بررسی امنیت غذایی و استانداردهای کیفیتی برای حفظ سلامت مصرف کنندگان و تضمین تدابیر مناسب در تجارت غذایی گفت و گو می کنند و سازمان فائو از طریق این ساختار بین دولتی و همکاری های فنی با کشورهای عضو، در جهت تسهیل تجارت و ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات غذایی گام بر می دارد.
کدکس الیمنتاریوس در دهه ۶۰ میلادی و با همکاری فائو و سازمان جهانی بهداشت با هدف حفظ سلامت مصرف کنندگان و تضمین صحیح بودن مبادلات بین المللی تاسیس شد. این کمیسیون بر روی استانداردهای امنیتی و کیفیتی که مواد غذایی و غذا باید داشته باشند کار می کنند.
خانم نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد ایران که در این نشست مسئولیت هماهنگی اقدامات مربوط به مقررات جهانی غذا را در خاورمیانه بر عهده دارد با تاکید بر ضرروت تدوین استانداردهای منطقه ای و بین المللی گفت: این نشست به منظور ارتقا امنیت و ایمنی غذا و تدوین استانداردهای بین المللی غذایی و کشاورزی تشکیل شده است و جمهوری اسلامی ایران که به عنوان یکی از اعضای فعال این کمیسیون در این نشست شرکت کرده است در چند سال اخیر موفق شد تدوین استانداردهای متعددی را از جمله خاویار، ماهی و کد گذاری مواد غذایی مانند کیوی و زعفران را بر عهده بگیرد. ایران همچنین با حمایت دفتر نمایندگی خود در سازمان فائو توانسته کدکس خاورمیانه را عهده دار شود.
مجید دهقان شعار نماینده دائم ایران در سازمان خوابار و کشاورزی ملل متحد نیز با اشاره به مصوبات ماه گذشته کنفرانس منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین مصوبات جدید شورای فائو اظهار کرد: این سازمان آمادگی خود را برای کمک به کشورهای عضو برای ظرفیت سازی در جهت تولید محصولات سالم کشاورزی و کاهش آلاینده های محصولات کشاورزی و منطبق با استانداردهای کدکس اعلام کرده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *