اهم اخبار

آمادگی قزاقستان برای صادرات گوشت گوسفند و بوقلمون، علوفه و غلات به ایران

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان از آمادگی این کشور برای صادرات گوشت گوسفند، بوقلمون، علوفه و غلات به ایران خبر داد و شرکت های ایرانی را به حضور در نمایشگاه دامپروری تخصصی قزاقستان دعوت کرد.

 

کرد.

«آست ایسکشف»  در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گفت: قزاقستان یک شرکت تولیدکننده گوشت گوسفندی حلال دارد که در تغذیه دام های آن از هیچ مواد هورمونی یا ژنتیکی استفاده نمی شود و می تواند گوشت مورد نیاز ایران را تامین کند.
وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان در صدر هیات ۲۵۰ نفره در ۱۳ حوزه صنعت، اقتصادی و کشاورزی به تهران آمده است.
وی ادامه داد: این شرکت حجم قابل توجهی علوفه و بوقلمون تولید می کند که در صورت معرفی شرکت های بخش خصوصی فعال ایران می تواند بازار علوفه و گوشت بوقلمون مورد نیاز ایران را تامین کند.
به گفته وی، شرکت قزاقستانی «فرگوس» تامین کننده غلات مورد نیاز ایران از قزاقستان و روسیه است که چندی پیش با مشکل هایی در بخش گمرک ایران روبرو شده بود. وزیر کشاورزی نیز در همین نشست پیگیری موضوع را وعده داد.
وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان اعلام کرد شرکت فرگوس یک هولدینگ است که در دیگر بخش های اقتصادی ایران مانند بهره برداری از معدن های طلای کردستان فعالیت می کند و در این بخش ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.
وی شرکت های ایرانی را به حضور در نمایشگاه دامپروری تخصصی قزاقستان دعوت کرد و گفت: ما از ورود محصولات دامی و دامپروری ایران و حضور دائمی طرف های ایرانی در این نمایشگاه استقبال می کنیم.
ایسکشف خبر داد: تا پایان ماه مارس (فروردین ماه سال آینده) یک برنامه کلی برای همکاری قزاقستان و ایران در زمینه های متالوژی و معدن، ماشین سازی، حمل و نقل و انرژی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، توسعه سرمایه گذاری و تبادل بانکی خواهیم داشت. درحوزه کشاورزی نیز به دنبال تشکیل کارگروه تخصصی مشترک هستیم.
وزیر کشاورزی در این زمینه اعلام کرد چنین کارگروهی پیش از این تشکیل شده است.
وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان گفت: از آنجا که تعامل مناسبی بین مقام های بانکی به وجود آمده است، انتظار می رود تسهیلات و مبادلات بانکی با سرعت بیشتری دنبال شود و همکاری ها گسترش یابد.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
ایسکشف یادآوری کرد روسیه و قزاقستان عضو اتحادیه اوراسیا به شمار می روند و ایران در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد همکاری با این اتحادیه است.
به گزارش ایرنا، اقتصاد جمهوری قزاقستان تا اندازه زیادی به بخش کشاورزی متکی است و بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. با سلام دوستم گفت کشور دوست قزاقستان بجای گله های گوسفند در بیابانهای پر علوفه گله های بوقلمون چند میلیونی پرورش می دهد بسیار دیدنیست بوقلمونها مثل گوسفند ملخ ها و گیاهان را درو می کنند و می خورند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *