اهم اخبار

اجرای عملیات بیابان زدایی در سطح ۲۲۰ هزار هکتار/ ریزگردها علل مختلفی دارند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جلالی گفت: امسال، ۲۲۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در سطح کشور، توسط سازمان جنگل ها انجام خواهد شد.

خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری سابق در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین اقدامات در جهت مقابله با پدیده ریزگرد ها اظهار کرد: ایران، به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک کره زمین و کاهش نزولات جوی در سال های اخیر، با پدیده تغییر اقلیم و فرسایش بادی روبرو بود که این امر چالش ها و مشکلاتی نظیر پدیده ریز گردها و طوفان های شنی را به همراه داشت.

وی افزود: تا کنون هشت میلیون هکتار از کانون های بحرانی تولید گردوغبار و طوفان های شن زا توسط  سازمان جنگل ها با اقدامات بیابان زدایی مهار شده است.

جلالی با اشاره به اینکه هفت میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی دیگر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: سه میلیون هکتار از این میزان جز کانون های بحرانی درجه یک است که تا پایان برنامه ششم توسعه عملیات مقابله با بیابان زدایی در این سطح، هدف گذاری شده است.

به گفته این مقام مسوول،امسال ۲۲۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در سطح کشور انجام خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سابق، با اشاره به اینکه منشا بخشی از کانون های ریزگرد،خشک شدن تالاب و هورهای کشور است، بیان کرد: در سال های اخیر، عواملی نظیر کاهش بارندگی و ساخت سد ها  و درنهایت نرسیدن آب به سدها و تالاب ها،پدیده گرد و غبار را به همراه داشت.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه استان خوزستان به شدت تحت تاثیر پدیده ریزگردها است، اذعان کرد: از حدود ۳۵۰ هزار هکتار کانون بحرانی تولید گرد و غبار استان، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار آن تالاب ها و هورها را شامل می شود که به غیر از رساندن آب، اقدام دیگری جهت مقابله با این کانون ها نمی توان انجام داد.

وی ادامه داد: سازمان جنگل ها برای مقابله با عملیات بیابان زدایی در سایر مناطق و کانون های بحران زا اقداماتی نظیر مالچ پاشی، و کاشت جنگل های بیابانی مقاوم به خشکی و شوری را انجام خواهند داد.

جلالی، دریاچه ارومیه را یکی از کانون های بحرانی در سال های اخیر دانست و گفت: براین اساس در سطحی معادل یک میلیون هکتار بحث نهال کاری و مدیریت چرای دام صورت گرفته که این امر می تواند که در کنترل ریز گردها و نمک تاثیر بسزایی داشته باشد.

۸۰ درصد منشا ریزگردها خارجی هستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ۸۰ درصد منشا ریزگردها خارجی و مابقی داخلی هستند، تصریح کرد: طبق ارزیابی سازمان هواشناسی و جنگل ها و مراتع حدود ۸۰ درصد منشا ریزگردها  ناشی از  کشورهای عراق و عربستان است که به همین امر این موضوع توسط وزارت امور خارجه،سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مسوولان در حال پیگیری است.

جلالی، ادامه داد: براساس ارزیابی کنوانسیون بیابان زدایی، ایران جز ۱۰ کشور موفق جهان در کنترل بیابان زایی است که امکان انتقال این تجربیات به دیگر کشورها میسر است.

وی از آغاز همکاری مشترک سازمان محیط زیست و عراق در سطحی معادل ۲۰۰ هکتار در این کشور خبر داد و یادآورشد: مهار آب های دجله و فرات که بخشی مربوط به ترکیه  است،  تاثیر بسزایی در کنترل بخش عظیمی از هورالعظیم دارد در حالیکه در صورت عدم رعایت سهم آب دجله و فرات با خشک شدن سهم بیشتری از هورالعظیم مواجه خواهیم بود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از منطقه عربستان، ایران را تحت تاثیر پدیده ریز گردها قرار می دهد، افزود: این خطرات و زیان های ناشی از پدیده گرد و غبار توسط سازمان های بین المللی است که باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که تا زمانیکه الزامی مبنی بر کنترل پدیده ریز گردها نباشد، کشورها تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *