اهم اخبار

اجرای پروژه اصلاح نژاد گروهی گوسفندان افشاری با مشارکت بهره‌برداران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان زنجان گفت: اصلاح نژاد گروهی گوسفندان افشاری با مشارکت بهره‌برداران و در قالب برنامه حفظ ذخایر ژنتیکی دامی کشور اجرا می‌شود.

سید«سعید موسوی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هم‌اکنون سه فقره پروژه تحقیقاتی اصلاح نژاد و پرورش گوسفند افشاری در بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در حال اجرا است و پروژه اصلاح نژاد گروهی گوسفندان افشاری با مشارکت بهره‌برداران یکی از آن‌ها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: استان زنجان یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش گوسفند و بز در کشور محسوب می‌شود و شرایط جغرافیایی و اجتماعی این منطقه، زمینه را برای پرورش گوسفند فراهم کرده است. طوری که توانسته در تامین بخش عمده‌ای از گوشت قرمز مورد نیاز جامعه نقش مهمی داشته باشد؛ در واقع زنجان ۱٫۳۴ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده ولی میزان گوشت گوسفند و بره تولیدی در استان ۴۳٫۵ تن است.

موسوی ادامه داد: توسعه پایدار پرورش گوسفند هنگامی امکان‌پذیر است که پرورش این دام از سوددهی مناسبی برخوردار باشد و به تدریج، امکان پرورش اقتصادی آن در شرایط متمرکز (صنعتی) و روستایی با حداقل وابستگی به مراتع فراهم شود. به استناد قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و قانون نظام جامع دامپروری کشور، حفظ ذخایر ژنتیکی و توسعه پرورش گوسفندان بومی با رعایت اصول محیط زیست و کاهش وابستگی پرورش گوسفند به مراتع و منابع‌طبیعی مدنظر قرار گرفته است.

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان زنجان، تصریح کرد: پروژه اصلاح نژاد گروهی گوسفند افشاری با هدف برنامه‌ریزی برای اصلاح و بهبود ساختار ژنتیکی این نژاد و در راستای افزایش تولید گوشت قرمز با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها تدوین شده است؛ در واقع طرح اصلاح نژاد گروهی، یک کار گروهی تعاونی است و پرورش دهندگان، میش‌های با عملکرد بالای خود را برای شرکت در یک هسته مرکزی شناسایی می‌کنند. این میش‌ها نیز در یک محیط مشترک پرورش داده شده و رکوردگیری می‌شوند.

وی افزود: به منظور اجرای این پروژه حداقل ۲۰۰۰ راس گوسفند (۱۰ تا ۱۵ گله) در قالب تشکل‌های محلی در یک یا چند منطقه جغرافیایی استان که سابقه همکاری با معاونت امور دام داشتند، در نظر گرفته شده است و همه میش‌های مولد مربوط به گله‌های شاخص و برتر پرورش‌یافته تحت سامانه پرورش روستایی است که قبلا در طرح محوری قوچ بوده‌اند و شرایط تولیدی، تولیدمثلی و مدیریتی مطلوبی دارند. همچنین با استفاده از تلقیح مصنوعی و یا انتقال قوچ‌های مشترک، اتصال ژنتیکی بین گله‌های منتخب و گله ایستگاه گوسفند افشاری ایجاد می‌شود. جفت‌گیری‌ها نیز به صورت کنترل شده بوده و رکوردگیری صفات انجام خواهد شد.

موسوی یادآور شد: برقراری اتصال ژنتیکی بین گله‌های مردمی و گله ایستگاه گوسفند افشاری معاونت امور دام، اجرای برنامه آمیزش کنترل شده در گله‌های مردمی و گله ایستگاه گوسفند افشاری معاونت امور دام، بهبود عملکرد صفت وزن میش هنگام جفت‌گیری، افزایش وزن بره در زمان شیرگیری، همچنین افزایش وزن بره‌های از شیر گرفته شده به ازای هر میش از اهداف پروژه است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *