اهم اخبار

ادامه توزیع تخم مرغ شانه‌ای ۱۲۶۰۰ تومان/ مجوز واردات ۶۶ هزار تن تخم مرغ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خبرگزاری فارس: ادامه توزیع تخم مرغ شانه‌ای ۱۲۶۰۰ تومان/ مجوز واردات ۶۶ هزار تن تخم مرغ

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این که سازمان دامپزشکی برای واردات ۶۶ هزار تن تخم مرغ مجوز صادر کرده است، گفت: همچنان تخم مرغ تنظیم بازار به قیمت شانه‌ای ۱۲۶۰۰ تومان توزیع می‌شود.

حمید ورناصری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، درمورد آخرین وضعیت توزیع تخم‌مرغ و تنظیم بازار این محصول گفت: طی جلسه‌ای که روز گذشته با اعضای ستاد تنظیم بازار داشته‌ایم، تصمیم بر این است که روند توزیع تخم‌مرغ و دیگر کالاهای اساسی با قیمت‌های مصوب بدون هی چگونه افزایش قیمتی ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی برای واردات ۶۶ هزار تن تخم مرغ مجوز صادر کرده استافزود: البته تا دو روز گذشته ۸ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شده است و بخش زیادی از این مجوزها طی دو هفته اخیر صادر شده است.

خبرنگار فارس پرسید گفته می‌شود که تخم‌مرغ‌های وارداتی فقط دو هفته تاریخ مصرف دارند کهورناصری در پاسخ گفت: طبق تایید سازمان دامپزشکی تاریخ ماندگاری تخم مرغ تا ۴۲ روز مصوب شده که ۴-۳ روز در مبدا برای فرآیند انجام آزمایشات و صدور گواهی‌ بهداشتی زمان لازم است و ۴-۳ روز نیز روند طی مسیر برای عبور از گمرک زمان می‌برد و تقریبا تخم‌مرغ‌های وارداتی توزیع شده در بازار بالای ۲۵ روز تاریخ مصرف دارند.

وی به این نکته اشاره کرد که تا اواخر هفته گذشته روزانه ۲۵۰ تن تخم‌مرغ در پایتخت توزیع می‌شد که آن را به ۳۰۰ تن رسانده‌ایم و شاهد کاهش ۲۵۰ تومان در هر کیلو قیمت تخم‌مرغ است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام همچنین به این نکته اشاره کرد که پیش از این شبکه توزیع ما محدود به سازمان میادین و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود، اما شبکه  خود را گسترده‌تر کردیم و تعدادی از ماشین‌های یخچال‌دار سیار را برای توزیع تخم مرغ در سطح شهر در نظر گرفته‌ایم.

ورناصری در پاسخ به اینکه برخی تولیدکنندگان داخلی معتقدند واردات تخم‌مرغ تاکنون مشکلی را حل نکرده و حتی امکان ورود بیماری جدید از طریق انتقال ماشین‌های حمل، جعبه‌های تخم‌مرغ به داخل وجود دارد، با رد این موضوع گفت: واردات تخم‌مرغ از کشورهایی انجام می‌شود که شرایط بین‌المللی برای صادرات دارند و پروتکل‌های بهداشتی بین ایران و آن کشورها امضا داشته است، مضاف بر آنکه پروسه‌های بهداشتی را برای دریافت مجوز طی می‌کنند.

وی مبادی وارداتی تخم‌مرغ را کشور ترکیه و کشورهای آسیای میانه عنوان کرد و  افزود: واردات تخم‌مرغ صرفا جهت پر کردن خلأ مصرف داخلی است، تا زمانی که تولید داخل به حد حساب برسد، چرا که نباید فراموش کرد بخش زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار بر اثر آ نفلوآنزای پرندگان از بین رفته‌اند.

ورناصری همچنین درمورد قیمت مرغ برای تنظیم بازار هم گفت: در این حوزه شرایط بسیار خوبی داریم و میانگین قیمت کشوری هر کیلوگرم مرغ تازه ۷۷۰۰ تومان و در تهران هر کیلوگرم ۷۶۰۰ تومان است و ما هم مرغ منجمد را کیلویی ۵۸۰۰ تومان به بخش‌های عمده عرضه می‌کنیم که کیلویی ۶۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی اطمینان خاطر داد که ذخایر خوبی برای مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد و مردم نگرانی بابت کمبود این دو نوع کالا نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار فارس، هم اکنون هر شانه تخم ‌مرغ در سازمان میادین تره‌بار و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نرخ مصوب تنظیم بازار شانه ۳۰ عددی ۱۲۶۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما قیمت این محصول در سوپرمارکت‌های سطح شهر همچنان بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است.

ندا عزیزی

نویسنده

ندا عزیزی

کارشناس ارشد صنایع غذایی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *