اهم اخبار

اعلام آماده باش به باغداران: فصل طغیان بیماری‌های باغات مناطق سردسیری آغاز شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان حفظ نباتات درباره طغیان بیماری‌های درختان در مناطق سردسیری کشور هشدار داد و از باغداران خواست برای آغاز مبارزه با این بیماری‌ها آماده باشند.

به گزارش ایلنا، سازمان حفظ نباتات کشور با هشدار در مورد آغاز فصل طغیان بیماری‌های باغات مناطق سردسیری اعلام کرد: امکان گسترش بیماری پیچیدگی برگ هلو و لکه سیاه سیب وجود دارد بنابراین باغداران باید در زمان مناسب و با مشورت کارشناسان شبکه‌های پیش آگاهی، باغات خود را سمپاشی کنند.

در همین زمینه مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات این سازمان اظهارداشت: اکنون فصل طغیان بیماری‌های درختان در مناطق سردسیر از جمله استان‌های گلستان، دامنه‌های زاگرس و شمال غرب کشور آغاز شده است.

کرامت الله اکبرپور با اشاره به بیماری پیچیدگی برگ هلو، افزود: اگر به موقع با این بیماری مبارزه نشود، می‌تواند تا ۳۰ درصد به باغات هلو خسارت وارد کند.

این مقام مسئول در مورد بیماری لکه سیاه سیب نیز اظهار داشت: در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل که قطب تولید سیب کشور هستند، طی هفته‌های آینده امکان طغیان بیماری لکه سیاه سیب با توجه به رطوبت بالا، وجود دارد و کشاورزان بهتر است از قارچ کش‌های جدید و مناسب که خریداری شده است، علیه این بیماری استفاده کنند.

او خاطر نشان کرد: بیماری لکه سیاه درختان سیب نسبت به قارچ کش‌های قدیمی مقاومت پیدا کرده‌اند و کشاورزان می‌توانند برای تهیه این قارچ کش‌ها به مسوولان سازمان حفظ نباتات استان‌های خود مراجعه کنند.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در مورد آفت چوبخوار کرمانیا باغات پسته گفت: باغداران برای جلوگیری از خشکیدگی خوشه‌ها و مویزی شدن دانه‌های پسته، هر چه سریع‌تر باید باغات خود را سمپاشی کنند.

او همچنین خواست باغداران، سموم جدید و توصیه شده توسط سازمان حفظ نباتات را در مبارزه با این آفت خسارت زا به کار ببرند.

اکبرپور افزود: چنانچه با این آفت به خوبی مبارزه نشود، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد به درختان پسته صدمه می‌زند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *