اهم اخبار

افزایش قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروز قیمت گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی داشت.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ قیمت انواع محصولات کشاورزی در بازارهای بین‌المللی امروز افزایشی بود. قیمت ذرت،‌ گندم و سویای روغنی و خوراکی تا ۵.۵ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ قیمت هر بوشل گندم امروز در بازارهای جهانی ۵.۲۵ دلار و هر بوشل ذرت ۴ دلار معامله شد. قیمت سویای خوراکی ۲.۸ دلار و سویای روغنی ۴.۷۵ دلار بالا رفت.

در گروه محصولات کشاورزی نرم نیز شکر رشد ۱۳ سنتی داشت. در گروه دام هم قیمت دام زنده ۲۰ سنت افزایش یافت اما قیمت دام پرواری ۱.۹ دلار با کاهش همراه شد.

به گزارش فارس، ایران در تولید گندم امسال برای چهارمین سال پیاپی خودکفا شد و این خبر بسیار خوشایندی است که هر گونه نوسان قیمت در بازارهای جهانی برای تامین محصول اساسی گندم در داخل بی‌تاثیر خواهد بود، اما از آنجایی که ایران در تامین خوراک دام و طیور و از جمله ذرت تا ۷۰ درصد وابسته به واردات است هرگونه افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت واردات را برای ما افزایش می‌دهد. افزایش ۴ دلاری قیمت ذرت در بازارهای جهانی می‌تواند قیمت تمام‌شده تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ،‌تخم مرغ و لبنیات را که ۷۰ درصد متاثر از قیمت خوراک دام است بالا ببرد.

ظرفیت‌های زیادی برای تولید ذرت و جو که به عنوان خوراک دام در کشور استفاده می‌شود وجود دارد اما متاسفانه توجهی نمی‌شود و دلارهای دولتی برای واردات اینگونه محصولات به کشورهای دیگر سرازیر می‌شود.

انتهای پیام/

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *