اهم اخبار

افزایش ۲۰۰ درصدی صید ماهیان استخوانی از دریای مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پرونده صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در مازندران در حالی از امروز شنبه ۱۷ فروردین بسته شده است که صیادان سال پربرکتی را با صید هفت هزار تن انواع ماهی پشت سر گذاشتند ، آماری که نسبت به فصل صید سال ۹۶-۹۷ دستکم ۲۰۰ درصد افزایش نشان می دهد.

 

 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، صیادان مازندرانی که در قالب ۵۴ شرکت تعاونی و به شیوه ‘ پره ‘ در آب های ساحلی خزر صید می کنند ، آخرین پره کشی را دیروز جمعه انجام دادند و پس از آن نیز با خارج کردن تور و دیگر ادوات صیادی ، ساحل را برای یک دوره ۶ ماهه ترک کردند.
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران که همه ساله از دهه سوم مهر ماه آغاز می شد ، سال پیش از ۱۵مهر و یک هفته زودتر شروع شد تا زودتر نیز به پایان برسد و فرصت کافی برای تخم ریزی ماهیان ایجاد شود.
امسال فصل صید دستکم سه هفته زودتر از سال های پیش پایان یافت . فصل صید سال ۹۶-۹۷ اواخر ماه مهر و فصل صید ۹۵-۹۶ نیز دهه اول اردیبهشت ماه پایان یافته بود.
اداره کل شیلات مازندران با اعلام این که امسال زمان صید ماهیان استخوانی در دریای خزر تمدید نشده است ، علت آن را فراهم آوردن فضای امن برای تخم ریزی و احیای گونه های ماهیان در دریا خزر برشمرد.
مدیرکل شیلاب مازندران هم اعلام کرد که از امروز هرگونه پهن کردن تور در دریا برای صید ماهیان استخوانی تخلف آشکار محسوب می شود.
ولی الله محمدزاده وی با اشاره به اینکه صیادان مازندرانی در فصل صید سال ۹۷-۹۸ حدود هفت هزار تن ماهیان استخوانی صید کردند گفت که در فصل صید ۹۶-۹۷ میزان صید شرکت های پره در آب های ساحلی مازندران تنها ۲ هزار و ۳۰۰ تن بود.
مدیرکل شیلاب مازندران سهم هر پره صیادی را امسال بیش از ۱۳۰ تن صید ماهیان استخوانی برآورد و افزود : ارزش اقتصادی این میزان ماهی ۲۵۰ میلیارد تومان است.
وی گفت که ۷۰ درصد صید صیادان مازندرانی ماهی سفید و بقیه هم شامل کفال ، کپور و دیگر گونه ها بوده است .

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *