اهم اخبار

افزایش ۲۰۰ دلاری قیمت زعفران صادراتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]آمار صادرات نشان می‌دهد ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان طی پنج ماه نخست امسال مجموعا بیش از ۶۰ میلیون دلار زعفران صادر کرده و قیمت هر کیلوگرم زعفران طی این مدت به صورت عمده‌فرشی کمتر از ۲۰۰ دلار افزایش قیمت را تحربه کرده است.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، طبق آمار گمرک، ایران طی پنج ماهه نخست امسال بیش از ۲۷٫۵ میلیون دلار زعفران در بسته‌های خرد یعنی۱۰ تا ۳۰ گرم و بیش از ۳۳ میلیون دلار از این محصول را در بسته‌های بیش از ۳۰ گرم صادر کرده است.

اگرچه صادرات زعفران در بسته‌بندی خرد در این مدت بیش از ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است اما این آمارها نشان می‌دهد که فروش زعفران در بسته‌بندی‌های عمده به لحاظ وزنی نزدیک به دو برابر و به لحاظ ارزشی بیش از دو برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است.

همچنین صادرات غیر نفتی در پنج ماهه نخست امسال نشان می‌دهد قیمت زعفران برای خرده‌فروشی به ۱۴۸۰ دلار برای هر کیلوگرم و در بسته‌های عمده به ۱۴۳۱ دلار افزایش یافته است.

بر این اساس قیمت زعفران به صورت عمده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از ۲۰۰ دلار افزایش یافته و حدود کیلویی سه میلیون و ۸۷۰ هزار تومان صادر شده است که این قیمت بیش از ۴۰۰ هزار تومان بیشتر از سال قبل است.

همچنین بر اساس فهرست صادرات غیرنفتی، مشتریان زعفران ایران در این مدت کشورهای چین، ژاپن، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان،‌امارات، انگلستان،‌ آمریکا،‌ ایتالیا، بحرین، بلژیک، تایلند، تایوان،‌ترکیه، سنگاپور، سوئد، سوییس، عربستان، عمان، فرانسه، قطر، کانادا، کویت، لهستان، مالزی، مجارستان، موریس، هلند، هنگ‌کنگ، و هند بوده‌اند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *