اهم اخبار

اقلید یک قطب تولید گردو در فارس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

‌هنوز هم در شهرهای شمالی فارس خصوصا اقلید، رد کوچه باغی‌ها، پررنگ است؛ با شاخه‌های بیرون افتاده‌ی شفتالو و زردآلو و درختان سربه فلک کشیده و بلند قامت گردو.

‌به گزارش ایسنا، روزهای گرم تابستان که به پاییز که از راه می رسد، کوچه باغ‌های متعدد اقلید پر می شود از بوی گردو، بوی سبزی که تا عمق جانت نفوذ می کند، بوی تلخی خوشایندی که لذت را برای هر عابری همراه دارد.

شهرستان اقلید، از دیرباز تا امروز یکی از قطب‌های مهم تولید محصول گردو بوده است؛ شهرستانی با سه هزار و دویست هکتار باغ و تولید بیش از ۶ هزار تن محصول گردو در هر سال، شهری با آب و هوایی سرد اما دلچسب‌.

از نگاه کارشناسان، گردو، بین میوه‌های خشک باغی، ارزش بالایی دارد، زیرا نگهداری و صادرات آن بدون نیاز به سردخانه انجام شده و هزینه کمتری به نسبت دیگر محصولات دارد.

درخت گردو از درخت‌های بزرگ محسوب می‌شود که ریشه و ساقه و برگ‌های آن گستره‌ی زیادی را در یک محدوده باغی به خود اختصاص می‌دهند؛ درختانی که با رسیدن به سن بلوغ، محصول خواهند داد و برای محصول بهتر، به آب و نور فراوان نیاز دارند.

گردو برای باغداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و گاه هر یک درخت متناسب با میران رسیدگی و محصول تولیدی، می‌تواند هزینه‌ی یک خانواده را تامین کند.

گردو درختی است که در مناطق سرد رشد و محصول دهی مطلوبی دارد و زمان برداشت محصول نیز بسته به شرایط محیطی از اواسط شهریور به بعد آغاز می شود. در شهرستان اقلید که یکی از مناطق سردسیر استان فارس بلکه ایران به شمار می رود، برداشت این محصول از اواخر شهریور برداشت آغاز شده و تا یک و نیم الی ۲ ماه به طول می انجامد.

اندازه گردو، رنگ روشن مغز گردو، خسارت پایین از نظر آفات و کپک ها و میزان پایین بقایای پوست سبز روی خشک میوه چهار عامل مهم در کیفیت این محصول تلقی می‌شود که شهرستان اقلید هر چهار عامل را دارد.

از اقلام گردوی تولید شده در اقلید می‌توان به گردوی پوست کاغذی و پوست سنگی اشاره کرد که خوشبختانه عمده گردوی این شهرستان از نوع پوست کاغذی است‌.

باغداران اقلیدی هنگامی که پوسته سبز گردو در حال جدا شدن از پوسته زیرین باشد، با چوبی که به آن «دار» می‌گویند اقدام به گردو تکانی و برداشت گردو می‌کنند  پس از این مرحله بایستی پوسته سبز گردو از گردو جدا شود که در اصطلاح محلی “کَکَل” گفته می‌شود سپس گردوها در سایه و جای خشک پهن می‌شوند تا خشک شده و آماده عرضه بازار شوند.

طبق گفته مسئولین؛ شهرستان اقلید ۹ درصد از تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده است‌.

سیدعلی میرطالبی معاون جهاد کشاورزی شهرستان اقلید در گفت وگو با ایسنا گفت: شهرستان اقلید با دارا بودن ۳۲۰۰ هکتار باغ گردو سالانه بیش از ۶هزار تن از این محصول را تولید میکند که میتوان این شهرستان را قطب تولید گردوی فارس نامید.

وی ادامه داد: گردوی تولیدی این شهرستان با پوستی نازک و مغزی سفید از طعم خوشمزه ای بهرمند است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و این محصول به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

میرطالبی با اشاره به این که ایران جزء ۳کشور صادر کنند گردو است، افزود: سهم استان فارس از این تولید ۲۲ هزار تن است که ۲۵ درصد آن در شهرستان اقلید تولید می‌شود.

گردو از مغزهای مغذی است که از آن در اقلید برای تولید ترشی گردو، مربای گردو، جوزقند، گردوی آبگشا و …‌ استفاده می‌شود.

علاوه بر مغز گردو، پوست آن نیز مورد مصرف داشته و معمولا برای استفاده در رنگرزی مورد توجه است. رنگ سبز تیره‌ی مورد نظر قالیبافان و فعالان بخش صنایع دستی داری، اعم از گلیم، جاجیم، گبه و … از پوست گردوی تر به دست می‌آید.

چوب درخت گردو نیز، کاربردهای بسیاری در صنایع دستی و نجاری داشته و به واسطه استحکام، صافی، رگه‌ها و زیبایی، طرفداران زیادی داشته و دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *