اهم اخبار

امسال فرصتی مناسب برای معرفی چای کیفی ایرانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امسال فرصت مناسبی برای معرفی هرچه بهتر چای کیفی ایرانی است.

به گزارش ایسنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی محصول چای همواره به دلیل اهمیت اقتصادی و اجتماعی بالایی که داشت مورد توجه سیاست گذاران بوده و است.

چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها پس از آب در جهان است. استراتژیک بودن چای به لحاظ اشتغال بیش از ۵۵ هزار چایکار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در باغات و کارخانه‌های چایسازی، عدم امکان کشت محصول جایگزین، جلوگیری از فرسایش خاک و جذابیت بصری و ایجاد چشم‌انداز در محیط کشت از دلایل اهمیت تولید چای در کشور است.

در حال حاضر ۲۸ هزار هکتار باغ چای در دو استان گیلان و مازندران قرار دارد که از این مقدار بیش از ۲۱ هزار هکتار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.همه ساله بیش از ۱۵۰ کارخانه چایسازی با سازمان چای در زمینه تولید چای خشک قرارداد انعقاد می‌کنند.

ایران از نظر تولید و سطح زیر کشت در رتبه پانزدهم و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را با حدود ۱/۴کیلوگرم داراست. مصرف چای ایران حدود ۱۱۰ هزار تن در سال  است و میزان واردات رسمی چای به کشور به طور متوسط ۵۵ هزار تن است.

سازمان چای کشور به‌عنوان متولی صنعت چای کشور در سال‌های اخیر خصوصاً از سال زراعی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ برای صنعت چای برنامه‌های زیادی را تدوین کرده بود که خوشبختانه تمامی آن‌ها محقق شده است.

قیمت برگ سبز چای بعد از احیای سازمان چای بویژه از سال ۱۳۹۳ به بعد افزایش مطلوبی پیدا کرده و همین امر در بالا رفتن مقدار تولید نقش قابل توجهی ایفا کرده است و از این سال تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار باغات رها شده مجدد احیا شدند و به چرخه تولید بازگشته اند.

با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد از باغات چای کشور مساحت زیر یک هکتار دارند و از نظر اقتصادی ممکن است جوابگوی خانوارها نباشد طرح‌هایی در زمینه سودآورکردن واحدهای بهره‌برداری در دست بررسی است.

به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای بهره برداری چایکاران و صاحبان صنایع از وام‌های ارزان قیمت، صندوق توسعه صنعت چای کشور با همکاری صندوق مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و سازمان چای کشور اواخر ۹۳ تاسیس شد.

در این صندوق۵۱ درصد سهام مربوط به بهره برداران و ۴۹ درصد آن مربوط به دولت است که از ۵۱ درصد سهم بهره برداران، ۷۰ درصد سهام متعلق به چایکاران، ۲۵ درصد آن را کارخانه داران و ۵درصد باقیمانده برای بازرگانان است.

با پرداخت تسهیلات ویژه در بخش احیا باغات چای، بسیاری از کشاورزانی که سالها باغ رها شده داشتند را ترغیب کرد تا باغات چای را فعال و به بهره‌برداری برسانند. تسهیلات بدون بهره و کم بهره به زراعی، تغذیه و نگهداری باغات، خرید ماشین آلات داشت و برداشت چای به کشاورزان و بهینه‌سازی سیستم سوخت‌رسانی و تجهیز و نوسازی کارخانه‌های چایسازی به مبلغ کل ۵۲۰ میلیارد ریال از طریق سازمان چای کشور و صندوق توسعه صنعت چای کشور در سه سال اخیر پرداخت و هرساله تداوم خواهد داشت.

با توجه به روند برداشت نسبتا طولانی برگ سبز چای(چهار دور در شش ماه) دولت شرایط ویژه‌ای را برای این محصول به جهت حمایت از کالای ایرانی ایجاد می‌کند. پرداخت به موقع بهای برگ سبز چای، پرداخت تسهیلات هرس، تغذیه و نگهداری و ماشین‌آلات مختلف داشت و برداشت چای به منظور ارتقاء کیفی چای شرایط مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های چایسازی و در نهایت اعتماد بیشتر مصرف‌کنندگان چای ایرانی و رونق تجارت محصول چای ایرانی را فراهم می‌آورد.

اعتقاد سازمان چای برآن است در سال حمایت از کالای ایرانی، تولید چای کیفی ضروری بوده و امسال فرصت مناسبی برای معرفی هرچه بهتر چای کیفی ایرانی است. رضایت‌مندی بعد از خرید چای باکیفیت، سالم و طبیعی باعث خواهد شد، تا چای ایرانی بیش از پیش در سبد خانوار قرار گیرد. در این راستا آموزش، ترویج و برنامه ریزی در بخش‌های مختلف منجر به تولید چای مطلوب خواهد شد. امید است در سال جاری شاهد رشد وشکوفایی بیش از پیش صنعت چای کشور باشیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *