اهم اخبار

امید مالزی به توافق تجارت آزاد با ایران برای افزایش صادرات ۴۰ درصدی پالم در سال ۲۰۱۸

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی ، گفت که خوشبین است صادرات روغن پالم و محصولات آن به ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی طبق توافق تجارت آزاد یا ترجیحی به نسبت سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، ‘ماه سئو کئونگ’ وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی گفت که انتظار دارد میزان ۴۵۳ هزار و ۱۷۲ تن روغن پالمی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران به ارزش ۳۳۱ میلیون دلار صادر شده است براساس توافق تجارت آزاد یا ترجیحی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.
وی گفت که فقط نیاز است نظام فعلی تعرفه واردات روغن پالم که توسط دولت ایران اعمال شده است، حل و فصل شود.
این وزیر مالزیایی که در تهران به سر می برد، گفت: در صورتی که بتوانیم این کاهش ۴۰ درصدی تعرفه واردات را داشته باشیم، حجم صادرات به ایران به طور قطع در سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد. این مساله می تواند اجرای کلیدی ما در سال ۲۰۱۸ باشد.
دولت ایران در سال ۱۳۹۴ سیاست خود را در مورد روغن پالم از سیاست سهمیه بندی به سیاست تعرفه‌ای تغییر داد و با افزایش تعرفه روغن پالم به حدود ۴۰ درصد سعی کرد قیمت این روغن را به حدی افزایش دهد که فقط به همان اندازه که مورد نیاز است وارد کشور شود تا کاهش قیمت جهانی روغن پالم دلیلی بر جایگزینی این روغن با سایر روغن ها نشود.
دکتر ‘زهرا عبداللهی’ مدیر دفتر بهبود تغدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا با تاکید بر اینکه نیاز صنعت روغن به پالم، همان ۴۰۰ هزار تن است، گفت که برای واردات بیش از این مقدار پالم به کشور دلیلی وجود ندارد و وزارت بهداشت صرفا به دلیل ارزان تر بودن یک روغن با آن همه اسیدهای چرب اشباعی اجازه ورود آن را به کشور نخواهد داد.
وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۳ با ایجاد سقف واردات ۴۲۰ هزارتن در سال موجب کنترل و آغاز سیر نزولی واردات و مصرف این روغن در ایران شد به طوری که در سال ۹۴ به زیر ۴۰۰ هزار تن رسید.
‘ماه سئو کئونگ’ وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی از پنجم فوریه (۱۷ بهمن) سفر رسمی به ایران را آغاز کرد تا در مورد روغن پالم، محصولا چوب و الوار و کائوچو با مقام های کشورمان بحث و رایزنی کند.
مالزی در حال مذاکره در مورد کاهش بیشتر تعرفه روغن پالم و دیگر محصولات نسبت به تعرفه موجود تحت یک توافق تجارت آزاد است.
برناما نوشت: صادرات روغن پالم به ایران براساس گزارش ها با چالش های محدود کننده ای از قبیل محدودیت واردات و سیاست تبعیضی در مورد تعرفه واردات مواجه است.
‘دولت ایران سال ۲۰۱۴ محدودیت هایی در مورد میزان واردات روغن پالم اعمال کرد، به گونه ای که صادرات روغن پالم نباید بیش از ۳۰ درصد کل واردات روغن و چربی های دیگر باشد.’
براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی، ‘این رویه باعث شد واردات روغن پالم با کاهش ۴۷ درصدی روبرو شود و از ۹۹۷ هزار تن در سال ۲۰۱۳ به ۳۳۰ هزار و ۹۷۰ تن در سال ۲۰۱۵ رسید.
‘میزان سهمیه واردات روغن پالم لغو در ایران ماه مارس سال ۲۰۱۶ لغو شد و تعرفه سنگین تر واردات ۴۰ درصدی بر روغن پالم اعمال شد، در حالی که این رقم برای واردات سایر روغن ها تنها ۲۴ درصد بود.’
وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی گفت: از آنجایی که توافق تجارت آزاد بهترین گزینه کاهش تعرفه هاست، نیاز است روند آن تسریع شود.
وی گفت که وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی در آینده ای نزدیک با همتای ایرانی خود دیدار می کند تا موانع موجود بر سر توافق تجارت آزاد را رفع کنند.
براساس این گزارش، حجم کل صادرات سال گذشته مالزی به ایران حدود ۲ میلیارد رینگیت (بیش از ۴۵۴ میلیون دلار) بوده است که تقریبا نصف این صادرات روغن پالم و محصولات جانبی آن بوده است.
این وزیر مالزیایی افزود: این امر نشان می دهد روغن پالم یک کالای مهم است و تقاضا از ایران برای بازنگری در مورد تعرفه واردات فعلی از اهمیت برخوردار است.
وی گفت که روند رو به رشدی برای صادرات روغن پالم مالزی به خاورمیانه وجود داشته است.
براساس این گزارش، ۸۲ درصد از روغن پالم واردشده به ایران در سال ۲۰۱۶ از مالزی بوده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *