اهم اخبار

اولویت زنبورداری در مزارع با تولیدکنندگان حرفه‌ای است/ تحریم‌های آمریکا در صادرات عسل بی‌تاثیر است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه سراسری زنبوردان گفت: صادرات ما به کشورهای ترکیه، افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود بنابراین تحریم‌های امریکا بر صادرات و قیمت عسل تاثیری نخواهد گذاشت.

عفت رئیسی رئیس اتحادیه سراسری زنبوردان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تاثیر خروج امریکا از برجام بر صادرات عسل اظهار کرد: خروج امریکا از برجام هیچ مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد. صادرات عسل ایران به کشورهای همسایه انجام می‌شود و ما با هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی و امریکایی مراودات صادراتی در این زمینه نداریم.

وی افزود: صادرات ما به کشورهای ترکیه، افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود بنابراین تحریم‌های امریکا بر صادرات و قیمت آن تاثیری نخواهد گذاشت.

رئیس اتحادیه سراسری زنبوردان با اشاره به مشکل برخی زنبورداران غیر بومی و کوچنده تصریح کرد: تمام زنبوردارانی که به مناطق مختلف کوچ می‌کنند باید از تعاونی مجوز بگیرند. به خاطر تراکم در برخی نقاط کشور جهاد کشاورزی آن استان تصمیم می‌گیرد برخی از این مناطق را به زنبورداران حرفه‌ای و تولیدکنندگان اصلی بسپارد و تنها اجازه کار به این افراد می‌دهد لذا هرکس قصد کار در این مناطق را داشته باشد باید از جهاد کشاورزی و تعاونی نامه و مجوز کار برای جهاد کشاورزی آن منطقه را ببرد.

وی افزود: متاسفانه برخی کارها و اعمال نفوذهای سلیقه‌ای انجام می شود که کار درستی نیست. برخی به نام زنبوردار بومی با تعداد محدود کندو چندین هکتار را اشغال می‌کنند اما کسی با آنها کاری ندارد درحالی که آن فرد ممکن است تنها اندازه ۳۰ کندو گردافشانی و تولید داشته باشد لذا باید نگاه ما به حرفه‌ای بودن فرد و سابقه او در منطقه باشد.

رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی بومی‌ها با تنگ‌نظری مهاجران را در منطقه نمی‌پذیرند و از آنها درخواست وجه می‌کنند که کار درستی نیست.

وی گفت: برخی استان‌ها تراکم کندوی بالاتری دارند و زنبورداران مجبور به کوچ هستند و باید بحث بومی و غیر بومی را کنار گذاشت و بحث بهره‌برداری از منابع شهد و گرده را در نظر گرفت.

رئیسی تصریح کرد: در برخی مناطق ما مزارع را مرزبندی کرده‌اند و اجازه ورود نمی‌دهند که کار درستی نیست. وزارت جهاد باید در این مسئله ورود کند و جلوی این رفتارهای غیر اصولی را بگیرد.

رئیس اتحادیه سراسری زنبوردان گفت: قانون کوچ، قانون نظام دامپروری کشور بوده و به صراحت اعلام شده است که اولویت با افراد با سابقه و حرفه‌ای است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *