اهم اخبار

برای اولین بار در کشور / گیاه دارویی”فیسالیس” در زرندیه کشت و تولید شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح استانی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در کشور گیاه دارویی “فیسالیس” یا (عروسک پشت پرده) با سطح وسیعی در شهرستان زرندیه کشت و تولید شد.

احمد اسدی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، از کشت این گیاه دارویی به عنوان یک کشت مستعد و درآمدزا یاد کرد و افزود: این گیاه در سطح ۲۰ هکتار در شهرستان زرندیه به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب ‌ و ‌ هوایی مساعد این گیاه به طور آزمایشی و برای اولین بار توسط یک بهره ‌ بردار کشت و با موفقیت تولید شد.

وی بیان کرد: کشت این گیاه به عنوان پایلوت در این شهرستان صورت گرفت که با نظارت و ارائه آموزش های ترویجی از سوی کارشناسان جهادکشاورزی زرندیه کشت شد و خوشبختانه با بررسی ‌ های بعمل آمده به دلیل تناسب اقلیمی که امکان کشت این گیاه در فضای باز وجود داشت و طولانی بودن دوره گرما در سال جاری و دیررس بودن سرما این کشت انجام و برداشت شد.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: به دلیل خاصیت دارویی بودن این گیاه اثرات بسیار خوبی دارد و در مناطق مختلف کشور به صورت گلخانه ‌ ای و در سطح بسیار محدودی کشت می شود اما در زرندیه برای اولین بار در سطح کشور و فضای باز کشت شد و عملکرد برداشت بسیار بالایی داشت.

وی به فواید این گیاه دارویی نیز اشاره کرد و گفت: این گیاه برای تقویت و افزایش ایمنی بدن و جلوگیری از وقوع سرطان ‌ های مختلف در سطح دنیا کاربرد بالایی داشته و اثر درمانی مثبتی دارد.

اسدی افزود: این گیاه دارویی در شهرستان زرندیه به دلیل اینکه به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید شده‌است متقاضیان بسیاری از کشورهای مختلف دارد و در داخل کشور نیز میزان تقاضای آن بالاست.

وی در خصوص توسعه کشت این گیاه دارویی در سایر نقاط استان نیز گفت: این گیاه به صورت گیاه چندساله در گلخانه ها کشت می ‌ شود اما در فضای باز به صورت بازه زمانی یک ساله کشت می ‌ شود اما برنامه داریم کشت این گیاه دارویی را با توجه به محدودیت در منابع آبی در گلخانه های استان توسعه دهیم.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به کشت گیاه کدوی پوست کاغذی در سطح ۲۰ هکتار از اراضی خمین و نیز کشت زیره اظهار کرد: استان مرکزی در گشت این نوع گیاهان قدمت بالایی در سطح کشور دارد و در خصوص کشت گیاه فیسالیس نیز برنامه ‌ های توسعه ‌ ای در نظر داریم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *