اهم اخبار

ایجاد شبکه محصول سالم از سوی ستاد زیست‌فناوری

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

به منظور توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری “شبکه محصول سالم” با عنوان “طرح شمس” راه‌اندازی شد.

دکتر سید محمود رضا شایسته، مجری طرح شبکه محصول سالم با بیان اینکه فضای سلامت کشور با کودها و سموم شیمیایی پر شده است،‌ افزود: این امر موجب تولید محصولاتی می‌شود که برای مردم خطرآفرین است، ضمن آنکه کشاورزان بیش از سایر گروه‌ها در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرهای شمالی یکی از نقاطی است که آمار بالای سرطان را دارند، اظهار کرد: مناطقی در این شهرها وجود دارند که به دلیل وجود سموم شیمیایی نمی‌توان محصول سالم در آنها کشت کرد.

مجری طرح با اشاره به اجرای طرح “شبکه محصول سالم” خاطرنشان کرد: در این طرح مدل “۱۲ گام با محصول سالم از مزرعه تا سفره” را طراحی کردیم و اگر این گام‌ها و زنجیره‌ها به درستی در کنار هم قرار گیرند، محصول سالم گواهی شده به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

شایسته، شبکه محصول سالم را یک پلتفرم برای عرضه محصولات سالم گواهی شده معرفی کرد و افزود: در حال حاضر ۶۰ شرکت تولیدکننده کود معدنی، آلی و زیستی آماده عضویت در این شبکه هستند، همچنین بیش از ۱۰۰ عضو در انجمن ارگانیک و سایر انجمن‌های مرتبط نیز بالقوه این آمادگی را برای پیوستن دارند.

به گفته وی، تمامی اطلاعات مربوط به یک محصول از طریق بارکدهای متداول در این شبکه بارگذاری شده است و مردم می‌توانند بارکدهای محصول را در سایت این شبکه به آدرس www.GST1.ir مشاهده کنند.

شایسته با بیان اینکه ایمنی غذا از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی به صورت فله فروخته می‌شود، ولی محصولات کشاورزی در طرح “شمس” به صورت بسته‌بندی عرضه خواهند شد.

به گفته وی این شبکه با هدف توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی، بازسازی، بازیابی و فروش این محصولات در راستای ارتقای سلامت و حفظ ایمنی غذا از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری راه‌اندازی شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. آیا این به آن معناست که در شهرهای مختلف ایران میتوان محصولات گیاهی ارگانیک سالم خریداری کرد؟ آیا مراکز فروش مجزایی افتتاح خواهند شد یا میوه فروشی ها با بارکد مخصوص آنها را ارائه میکنند؟
    امیدوارم این وب سایت اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *