اهم اخبار

ایران به عنوان مسئول هماهنگی کمیته خاورنزدیک کودکس در فائو انتخاب شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول هماهنگی کمیته خاور نزدیک استانداردهای بین المللی غذایی موسوم به ‘کودکس’ (codex) انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، در نهمین نشست کمیته کودکس خاور نزدیک که امروز در مقر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد /فائو/ در شهر رم برگزار شد، ایران به مدت دو سال دیگر از سوی همه ۱۷ کشور عضو این کمیته، به عنوان مسئول هماهنگی کودکس انتخاب شد.
کارشناسان فائو با تاکید بر اینکه ایران در دوره ریاست دوساله خود در این کمیته، گام های بلندی را در تقویت همکاری های منطقه ای برداشته است، اعلام کردند که این امر باعث شده تا ایران را به مدت ۲ سال دیگر به ریاست این کمیته انتخاب کنیم.
این جلسه با حضور خانم ‘نیره پیروز بخت’ رئیس سازمان استاندارد ایران به عنوان رئیس این نشست و محمد حسین شجاعی علی آبادی مشاور ارشد علمی سازمان ملی استاندارد ایران و هماهنگ کننده منطقه ای برگزار شد.
خانم پیروز بخت، هماهنگی، ظرفیت سازی از طریق اعمال رویکرد ارزیابی خطر با استفاده از هم افزایی متخصصان منطقه و همچنین تدوین استانداردهای منطقه ای برای تبدیل آنان به استانداردهای بین المللی را از جمله اهداف و برنامه های آینده ایران برای کمیته خاور نزدیک کودکس خواند.
وی همچنین اظهار داشت: در نشست رم پیش نویس استاندارد منطقه ای برای نوشیدنی ‘دوغ’ نیز تصویب شده است. این استاندارد در سال ۲۰۰۸ توسط ایران به کمیته شیر و فرآورده های کودکس پیشنهاد و در دستورکار آن قرار گرفته بود. پس از پیشنهاد آن به عنوان استاندارد منطقه ای در ۲۰۱۰ و پس از بررسی و بازنگری ها و بحث و تبادل نظرات فنی در اجلاسیه نهم در فرآیند سریع استاندارنویسی کودکس قرار گرفت و از مرحله ۵ به مرحله ۸ ارتقا یافت تا در چهلمین اجلاسیه منطقه ای که در ماه جولای سال جاری در سوئیس برگزار می شود، به طور رسمی مصوب شود.
نهمین نشست پنج روزه کمیته هماهنگی استانداردهای غذایی از روز دوشنبه به ریاست جمهوری اسلامی در اتاق ایران در مقر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ‘ فائو’ در شهر رم ایتالیا آغاز شد. هدف کمیته هماهنگی استانداردهای غذایی در خاور نزدیک ، ایجاد تسهیلات برای مبادلات بین المللی غذا و حفظ صحیح تولیدات و نگهداری غذا است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *