اهم اخبار

ایران ۲۰۰ هزار تن ذرت و سویا خرید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ویارویترز به نقل از معامله گران بین المللی گزارش داد واردکنندگان ایرانی در هفته‌های اخیر بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت و سویا از آمریکای جنوبی خریداری کردند که نخستین خرید بزرگ چند ماه گذشته بود.

سویا

به گزارش ایسنا، معامله گران بازار بین المللی بر این باورند که با وجود توافق هسته ای هفته گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ که زمینه را برای برداشتن تحریمهای اقتصادی هموار می‌کند، بعید است این کشور تا چند ماه آینده و تا زمانیکه شفافیت بیشتری درباره لغو تحریمها ایجاد نشود، مقادیر زیادی گندم خریداری کند.

منابع بازرگانی اظهار کردند خریداران ایرانی حدود ۱۸۰ هزار تن ذرت برزیلی و ۲۹ هزار تن سویای آرژانتینی برای تحویل در ژوییه و اوت خریداری کردند.

به گفته یک معامله گر، ایران با وجود برداشت قابل قبول غلات در سال جاری، همچنان به واردات نیاز دارد. از سوی دیگر صادرات کمتر کنجاله هندی به ایران، واردات سویا از سوی این کشور را بالا نگه داشته است.

بر پایه آمارهای بندر و کشتی، این محموله‌ها در حال حاضر در حال بارگیری هستند.

یک منبع بازرگانی دیگر با اشاره به درخواستهای اخیر واردکنندگان ایرانی برای محموله های آمریکای جنوبی، اظهار کرد ایرانی‌ها همچنان علاقمند به خرید هستند.

بر اساس این گزارش، در اواخر سال گذشته ایران بیش از نیم میلیون تن گندم در بازارهای جهانی خریداری کرد و روند خرید در اوایل سال ۲۰۱۵ هم ادامه پیدا کرد اما نسبت به ماههای قبل کمتر بود.

تحلیلگران بین المللی انتظار دارند ایران در ماه‌های آینده پیش از اینکه تحریمهای غربی برداشته شوند، خرید چندانی در بازار جهانی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، ایران تحت تحریمهای غربی بر سر برنامه هسته ای هرگز با ممنوعیت خرید کالاهای غذایی روبرو نبود اما تحریمهای اروپایی و آمریکایی انجام مبادلات مالی و حمل و نقل دریایی این کالاها را به میزان فزاینده ای دشوار کرد به طوریکه در سالهای اخیر عمده خریدها توسط خریداران دولتی مانند شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌گرفت با اینهمه خریداران خصوصی ایران با وجود استمرار مشکلات پرداخت پول، در پی تسهیل تحریم‌ها که به دنبال توافق مقدماتی هسته ای صورت گرفت، برای خرید غلاتی شامل ذرت و خوراک دام وارد بازار شدند و موفق شده اند معاملات بزرگی را انجام دهند.

اکنون که چشم انداز برداشته شدن تحریمها پس از توافق هسته ای تاریخی پیش رو قرار گرفته است، تحلیلگران غربی پیش بینی می‌کنند حتی اگر تحریمها برداشته شوند بانکهای بزرگ بین المللی و شرکتهای بیمه از ترس مجازات آمریکا تا مدتی از همکاری با ایران فاصله بگیرند و در این باره با احتیاط پیش روند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *