اهم اخبار

بادام‌ هندی‌های قاچاق هنوز جولان می‌دهند!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی‌که بادام هندی مجوزی برای واردات ندارد، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار می‌گوید این محصول قاچاق، به گونه‌ای قانونی وارد و عرضه می‌شود و مشخص نیست چرا مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ممنوعیت واردات این محصول نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، واردات انواع میوه و محصولات کشاورزی مشروط به مجوز از طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، تامین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است. در این زمینه بارها مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند که واردات انواع میوه و محصولات باغی ممنوع است و فقط چهار قلم میوه گرمسیری آناناس، انبه، موز و نارگیل مجوز برای واردات دارند.

این در حالی است که سال‌هاست با وجود ممنوعیت واردات بادام هندی، این محصول در بازار آجیل و خشکبار ایران به وفور پیدا می‌شود و روز به روز سهمش در این بازار افزایش پیدا می‌کند و مشخص نیست بادام هندی ممنوع‌الورود است یا قانونی؟

مصطفی احمدی- رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار- در این باره به ایسنا گفت: گرچه وضعیت تولید انواع آجیل و خشکبار در ایران بسیار مناسب بوده و عمده آنها جزو محصولات صادراتی به شمار می‌رود اما بادام هندی در داخل کشور تولید نمی‌شود و با توجه به عادت کردن ذائقه مردم به این محصول، قابل حذف از بازار نیست اما سوال اینجاست که چرا مسئولان هیچ گاه پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره چرایی ممنوعیت ثبت سفارش و واردات بادام هندی نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه سهم بادام هندی در بازار آجیل و خشکبار به صورت روزافزون در حال افزایش است و در سبد آجیل بسیاری از مردم یافت می‌شود، افزود: بادام هندی که در داخل تولید ندارد و واردات و عرضه آن آسیبی به تولید و بازار آجیل و خشکبار می‌زند، به چه دلیل ممنوع‌الورود شده است. حتی مسئولان حاضر نیستند دلیل ممنوعیت ورود این محصول را اعلام کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با بیان اینکه ثبت سفارش و واردات رسمی بادام هندی قیمت آن را ارزان‌تر می‌کند، ادامه داد: اخیرا پیشنهاد دادیم که با تاجران هندی به مذاکره بنشینیم و به ازای صادرات پسته بادام هندی وارد کنیم که این مسئله نیز مورد موافقت قرار نگرفت در حالی که می‌توانست صادرات پسته ایرانی را افزایش دهد و از سوی دیگر مشکل ممنوعیت واردات بادام هندی را حل کند.

احمدی گفت: گرچه بادام هندی ممنوع‌الورود است اما مشاهده می‌کنید در بازار این محصول عرضه می‌شود و به گونه‌ای قانونی شده است، چراکه به هنگام کشف و ضبط محموله‌های قاچاق از جمله بادام هندی آن را به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌برند و از آنجا بادام هندی را مجددا به متقاضیان می‌فروشند و به بازار وارد می‌کنند.

 با وجود پیگیری‌های متعدد کسی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حاضر به پاسخگویی به سوال خبرنگار ایسنا درباره وضعیت واردات بادام هندی و قانونی بودن یا نبودن آن نشد، چرا که بالاخره باید سرنوشت این محصول روشن شود و اگر واردات آن غیرقانونی است، نباید به گونه‌ای سیاستگذاری شود که با وجود ممنوعیت واردات مجددا در داخل عرضه شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *